همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

بارداری و ایدز

فهرست مطلب

خلاصه

اگر ویروس HIV داشته باشم ، امکان انتقال آن حین بارداری


به جنین وجود دارد؟

 

اگر حامله هستین و به ویروس HIV مبتلا شدید، احتمال انتقال ویروس به نوزاد شما وجود دارد . سه راه انتقال به شرح زیر می باشد:

۱.حین بارداری

۲‌.حین تولد ؛خصوصا اگر زایمان طبیعی باشد . در بعضی موارد پزشک تان برای کاهش ریسک حین تولد از شما می‌خواهد که عمل سزارین را جایگزین کنید

۳‌.حین شیردهی

چگونه میتوانم از انتقال ویروس HIV به نوزاد خود جلوگیری کنم؟

با مصرف داروی های HIV میتوان تا حد زیادی ریسک ابتلا را کاهش داد‌. مصرف این دارو به سلامت فرد نیز کمک خواهد کرد ‌.مصرف اکثر داروهای HIV ضرری در حین بارداری ندارند‌‌ و موجب افزایش ریسک نواقص بارداری نمی شوند ‌. در هر حال بهتر است که با پزشک خود در مورد فواید و معایب استفاده از این داروها مشورت کنید. در این جا متوجه خواهید شد که کدام داروها را بهتر است مصرف کنید .پس از آن اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب از داروهای پیشنهادی استفاده میکنید ‌.

نوزاد شما کمی بعد از تولد می بایست از داروهای HIV استفاده کند‌‌ . مصرف این داروها نوزادتان را از هرگونه عفونت HIV که از شما حین بارداری ممکن است انتقال یابد جلوگیری میکند .این که نوزادتان چه دارویی مصرف کند به عوامل گوناگونی بستگی دارد‌ و این که چه میزان ویروس در خون شما وجود دارد حائز اهمیت است (بار ویروسی) . حدود ۴تا ۶ هفته نوزاد می بایست داروهای HIV را مصرف کند. در ماه های ابتدایی پس از تولد انواع تست های HIV از او گرفته می شود .

شیر پستانی ممکن است به این ویروس آلوده شده باشد‌. در ایالت متحده ، فرمول نوزادان آن قابل دسترس و استفاده است. بنابراین مراکز کنترل و جلوگیری بیماری و آکادمی آمریکایی کودکان توصیه می‌کنند که به جای تغذیه کودکان با شیر مادر که آلوده به HIV است از این نوع فرمول ساخته شده برای نوزادان خود استفاده کنند.

 اگر بخواهم اقدام به بارداری کنم و همسرم مبتلا به HIV مثب باشد چه اقداماتی باید انجام دهم؟

 اگر میخواهید اقدام به بارداری کنید و همسرتان نمیداند که HIV  مثبت دارد یا خیر، وی می بایست آزمایش دهد. اگر همسرتان مبتلا به  HIV و شما  HIV  منفی هستید، در مورد مصرف PrEP با پزشکتان مشورت کنید. PrEP مخفف کلمات  preexposure prophylaxis  می باشد و به این معنی است که شما میتوانید پیش از ابتلا با مصرف دارو از دچار شدن خود به ویروس پیشگیری های لازم را انجام بدهید. با کمک PrEP شما می توانید خود و نوزادتان را از HIV در امان نگه دارید.

جلوگیری از انتقال HIV  مادر به فرزند

مادر HIV مثبت می تواند در هر زمان از بارداری ، زایمان یا شیردهی HIV را به کودک خود منتقل کند. اگر شما زنی مبتلا به اچ آی وی و باردار هستید ، درمان با ترکیبی از داروهای HIV (به نام درمان ضد ویروسی یا ART) می تواند از انتقال ویروس HIV به کودک شما جلوگیری کرده و از سلامتی شما محافظت کند.

چگونه می توانید از انتقال HIV  به کودک خود جلوگیری کنید؟

با اقدامات گوناگون  می توانید موجب  کاهش خطر انتقال HIV به نوزاد خودشوید:برای اطلاع از وضعیت خود در اسرع وقت آزمایش چک HIV  دهید. اگر HIV دارید ، برای سلامتی خود ، کودک و جلوگیری از انتقال HIV به همسرتان بهتر است هرچه زودتر درمان را شروع کنید .اگر HIV ندارید ، اما شما یا شریک جنسی تان رفتاری را انجام می دهید که شما را در معرض خطر HIV قرار می دهد ، در سه ماهه سوم بارداری دوباره ازنظر HIV  تست لازم را انجام دهید. همچنین شریک جنسی خود را تشویق کنید تا آزمایش  HIV را انجام دهد.اگر HIV ندارید اما در معرض خطر هستید برای جلوگیری از HIV دارو مصرف کنید. اگر همسر فردی با HIV مثبت هستید و قصد باردار شدن دارید ، در مورد PrEP (نوعی از درمان که برای پیشگیری مورد استفاده قرار میگیرد) با پزشک خود صحبت کنید.اگر می خواهید باردار شوید و یا در حین بارداری و شیردهی ، PrEP ممکن گزینه ی احتمالی برای محافظت از شما و کودک در برابر ابتلا به HIV باشد .  باید اطمینان حاصل کنید که  آیا PrEP برای شما مناسب است یا خیر.برای درمان HIV دارو مصرف کنید.اگر HIV  شما مثبت است  و در تمام دوران بارداری و زایمان داروی HIV طبق تجویز مصرف شده است  و پس از زایمان برای مدت 4 تا 6 هفته به کودک خود داروی HIV داده اید ، خطر انتقال HIV به کودک می تواند 1٪ یا حتی کمتر باشد.پس از زایمان ، با اجتناب از شیردهی می توانید از انتقال HIV به کودک خود جلوگیری کنید ، زیرا شیر مادر حاوی HIV است.اگر همسرتان مبتلا به HIV است ، همسر خود را تشویق کنید که تحت معالجه قرار بگیرد. به این ترتیب شریک جنسی  تان از انتقال ویروس HIV به شما جلوگیری می کند. افراد مبتلا به HIV  که طبق دستورالعمل، دارویHIV  مصرف می کنند و بار ویروسی غیرقابل شناسایی را همچنان دارند ، برای شریک جنسی شان که به این ویروس مبتلا نیست هیچ خطری ایجاد نخواهند کرد.

جلوگیری از انتقال HIV از مادر به کودکنکات اصلیانتقال  HIV  از مادر به کودک  : احتمال دارد ویروس HIV  از خانمی با HIV مثبت به کودک خود در دوران بارداری ، زایمان یا شیردهی (از طریق شیر مادر) منتقل شود.( انتقال HIV از مادر به کودک انتقال پری ناتال HIV نیز گفته می شود.)استفاده از داروهای HIVو سایر استراتژی ها به کاهش میزان انتقال HIV از مادر به کودک به میزان 1٪ یا کمتر در ایالات متحده و اروپا کمک کرده است. (به داروهای HIV ضد ویروس گفته می شود.)زنان باردار مبتلا به HIV برای جلوگیری از انتقال ویروس ، داروهای HIV را در دوران بارداری و زایمان مصرف می کنند. زایمان به روش سزارین  می تواند خطر انتقال ویروس HIV از مادر به کودک را در زنانی که بار ویروسی بالایی دارند (بیش از 1000 نسخه در میلی لیتر) یا بار ویروسی که خود را در زمان زایمان بروز می دهد، کنترل کند.پس از تولد ، نوزادانی که از زنان مبتلا به HIV متولد می شوند ، داروی HIV را دریافت می کنند تا خطر انتقال ویروس از مادر به کودک کاهش یابد. چندین عامل در تعیین دارو و میزان مصرف آن دخیل است.با وجود استفاده مداوم از داروهای HIV پس از زایمان ، یک زن مبتلا به ویروس باز هم می تواند هنگام شیردهی اچ آی وی را به کودک خود منتقل کند. در ایالات متحده ، شیر خشک یک جایگزین بی خطر و آسان به جای شیر مادر است. به همین دلایل ، زنان مبتلا به HIV که در ایالات متحده زندگی می کنند، نباید به نوزادان خود شیر دهند.

آیا آزمایش HIV برای زنان باردار توصیه می شود؟مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند که همه خانم ها قبل از بارداری یا در اسرع وقت  در هر بارداری آزمایش HIV را انجام دهند. هرچه HIV زودتر شناسایی شود ، مصرف داروهای ویروسی نیز سریعتر شروع می شود.

زنان باردار مبتلا به اچ آی وی از داروهای ویروسی استفاده می کنند تا خطر انتقال آن از مادر به کودک کاهش یابد. داروهای اچ آی وی اگر از ابتدا مصرف شود ، در جلوگیری از انتقال ویروس از مادر به کودک موثرتر هستند. داروهای HIV همچنین حافظ سلامت زنان می باشد.چگونه داروهای HIV از انتقال آن از مادر به کودک جلوگیری می کنند؟داروهای اچ آی وی از تکثیر آن جلوگیری می کنند ، که باعث کاهش میزان اچ آی وی در بدن می شود (وقتی بار ویروسی غیرقابل شناسایی می شود ، در هنگامی که سطح HIV در خون بسیار پایین باشد و با آزمایش بار ویروسی قابل تشخیص نباشد ، خطرناک است). با وجود بارویروسی پنهان، انتقال ویروس HIV در دوران بارداری و زایمان کمترین میزان ممکن خواهد شد. حفظ بار ویروسی غیرقابل شناسایی همچنین به سلامت مادر کمک می کند.آیا استفاده از داروهای HIV در دوران بارداری بی خطر است؟بیشتر داروهای HIV در دوران بارداری بی خطر هستند. به طور کلی ، داروهای HIV خطر نقص مادرزادی را افزایش نمی دهند. مراقبین بهداشت به زنان مبتلا به HIV در زمان تصمیم گیری برای استفاده از داروهای HIV در دوران بارداری یا در هنگام تلاش برای بارداری ، در مورد مزایا و خطرات داروهای خاص HIV با مادر صحبت های لازم را خواهند کرد.

آیا روشهای دیگری برای جلوگیری از انتقال HIV از مادر به کودک وجود دارد؟داروهای HIV در دوران بارداری و زایماننکات کلیدیهمه زنان باردار مبتلا به HIV باید برای سلامتی خود و جلوگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک در طول بارداری داروهای اچ آی وی مصرف کنند. (به داروهای HIV ضد ویروس گفته می شود.)بیشتر داروهای HIV در دوران بارداری بی خطر هستند. به طور کلی ، داروهای HIV باعث افزایش خطر ریسک نقص مادرزادی نمی شوند.اصولاً ، زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند از همان رژیم هایی HIV استفاده کنند که دیگر افراد غیر باردار دارند - مگر اینکه خطر هرگونه عوارض جانبی برای زن باردار یا کودک  اش بیش از فواید رژیم باشد.تمام زنان باردار مبتلا به HIV باید در اسرع وقت در دوران بارداری شروع به مصرف داروهای ویروسی کنند. در بیشتر موارد ، زنانی که از قبل بارداری از یک رژیم موثر HIV استفاده می کنند ، باید در تمام دوران بارداری خود از همان رژیم استفاده کنند.انجام زایمان به روش سزارین  برای جلوگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به کودک و برای زنان با بارهای ویروسی زیاد یا انهایی که بار ویروسی شان تا نزدیک به زمان زایمان شناخته نشده باقی میماند، توصیه می شود. بخش C برای هفته سی و هشتم بارداری (2 هفته قبل از موعد مقرر زن) برنامه ریزی شده است.

آیا زنان مبتلا به HIV در دوران بارداری باید از داروهای HIV استفاده کنند؟بله. همه زنان باردار مبتلا به HIV باید برای سلامت خود و جلوگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک در طول بارداری از داروهای ویروسی استفاده کنند. (به داروهای اچ آی وی ضد ویروس گفته می شود.) انتقال HIV از مادر به کودک ، انتقال HIV در حین تولد نیز نامیده می شود.

زن باردار مبتلا به HIV چه داروهای ویروسی را باید مصرف کند؟انتخاب رژیم HIV برای استفاده در دوران بارداری به عوامل مختلفی از جمله استفاده فعلی یا گذشته از داروهای اچ آی وی در زنان ، سایر شرایط پزشکی که ممکن است وجود داشته باشد و نتایج آزمایش مقاومت دارویی بستگی دارد. به طور کلی ، زنان باردار مبتلا به اچ آی وی می توانند از همان رژیم های اچ آی وی توصیه شده برای بزرگسالان غیر باردار استفاده کنند - مگر اینکه خطر بروز هرگونه عوارض جانبی شناخته شده برای یک زن باردار یا کودک وی بیش از فواید رژیم باشد.بعضی اوقات ممکن است رژیم HIV در دوران بارداری تغییر کند. زنان و مراقبین بهداشت باید درمورد اینکه آیا لازم است در رژیم بارداری تغییری ایجاد شود ، بحث کنند.آیا زنان مبتلا به HIV در هنگام زایمان به مصرف داروهای HIV ادامه می دهند؟بله. کودک هنگام عبور از کانال زایمان در معرض HIV خون مادر و سایر مایعات قرار می گیرد. سزارین که به نوعی به منظور کاهش خطر انتقال ویروس HIV از مادر به کودک استفاده می شود، معمولاً برای زنانی که از داروهای HIV استفاده می کنند و بار ویروسی آنها 1000 نسخه در میلی لیتر یا کمتر است ، توصیه نمی شود. البته ، صرف نظر از بار ویروسی ، یک زن مبتلا به HIV ممکن است به دلایل پزشکی دیگر سزارین شود.زنان با کمک مراقبین بهداش خود می توانند تصمیم بگیرند که از کدام داروهای HIV در هنگام زایمان استفاده کنند و آیا باید برای جلوگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به کودک ، عمل سزارین داشته باشند یا نه.

آیا زنان مبتلا به HIV پس از زایمان به مصرف داروهای HIV ادامه می دهند؟مراقبت های قبل از تولد برای زنان مبتلا به HIV شامل مشاوره در مورد مزایای ادامه داروهای HIV بعد از زایمان است. داروهای HIV به افراد مبتلا به HIV کمک می کند تا زندگی طولانی تر و سالم تر بهره ببرند و خطر انتقال HIV را کاهش دهند. زنان مبتلا به اچ آی وی همراه با مراقبین بهداشت خود در مورد ادامه یا تغییر داروهای HIV  خود پس از زایمان تصمیم می گیرند.پس از تولد ، نوزادانی که از زنان مبتلا به HIV متولد می شوند ، داروی HIV را دریافت می کنند تا خطر انتقال HIV از مادر به کودک کاهش یابد. چندین عامل در تعیین نوع  داروی HIV و زمان مصرف ان موثر است.برای کسب اطلاعات بیشتر ، صفحه اطلاعات ClinicalInfo که راجب به جلوگیری از انتقال HIV از مادر به کودک بعد از تولد است را بخوانید.

بخش تحقیقات:جلوگیری از انتقال HIV پری ناتالپیشرفت در تحقیقات ، پیشگیری و درمان HIV  این امکان را برای بسیاری از زنان مبتلا به HIV فراهم آورده است تا نوزادانی به دنیا آورند که  اچ آی وی ندارند. تعداد سالانه عفونت های HIV از طریق انتقال پری ناتال در ایالات متحده و مناطق وابسته از اوایل دهه 1990 بیش از 95 درصد کاهش یافته است.سرکوب ویروسی به معنای داشتن کمتر از 200 نسخه HIV در هر میلی لیتر خون است. بار ویروسی غیرقابل شناسایی به این معنی است که بار ویروسی آنقدر کم است که یک آزمایش نمی تواند آن را تشخیص دهد. مزایای داشتن بار ویروسی غیرقابل شناسایی نیز در مورد افرادی که تحت ویروس سرکوب می شوند نیز صدق می کند.همه زنانی که باردار هستند و یا قصد باردار شدن دارند باید شریک زندگی خود را تشویق کنند که از نظر HIV نیز آزمایش کند. اگر هر یک از طرفین مبتلا به این ویروس باشد ، آن شریک باید برای حفظ سلامت و جلوگیری از انتقال ، روزانه داروی HIV مصرف کند. 

اکثر تشخیص های HIV  پریناتال در میان کودکان آفریقایی-آمریکایی بوده است.  در سال 2018 ، هیچ موردی از ویروس اچ آی وی پری ناتال در میان بومی هاوایی  / سایر جزایر اقیانوس آرام و سرخپوستان آمریکا / بومیان آلاسکا یافت نشد.اصلاح سیاه به افرادی گفته می شود که ریشه ای در هر یک از گروه های نژادی سیاه پوست آفریقا داشته باشند. آفریقایی آمریکایی اصطلاحی است که اغلب برای آمریکایی های آفریقایی تبار با تبار در آمریکای شمالی استفاده می شود. اسپانیایی زبانان / لاتین تبارها می توانند از هر نژادی باشند. منبع: CDC. تشخیص عفونت HIV در ایالات متحده و مناطق وابسته ، 2018 (به روز شده). 31. گزارش نظارت بر اچ آی وی 2020؛

چالش های پیشگیری  زنان باردار مبتلا به HIV ممکن است ندانند که ویروس دارند. CDC به عنوان بخشی از مراقبتهای معمول قبل از تولد ، آزمایش HIV را برای همه زنان توصیه می کند. طبق تحقیقات CDC ، در صورت استفاده از رویکرد انصراف ، زنان بیشتری در آزمایش HIV قبل از تولد شرکت می کنند. انصراف از آزمایش اچ آی وی قبل از تولد به این معنی است که به زن باردار گفته می شود به عنوان بخشی از مراقبت های معمول قبل از تولد ، آزمایش HIV صورت میگیرد ، مگر اینکه خودش انصراف دهد و تمایل نداشته باشد .در برخی از مناطق کشور که HIV در میان زنان بیشتر است ، CDC آزمایش دوم را در سه ماهه سوم بارداری توصیه می کند.زنان مبتلا به HIV ممکن است از بارداری ، چگونگی پیشگیری یا برنامه ریزی ایمن برای بارداری یا کارهایی که می توانند برای جلوگیری از ابتلای کودک به HIV انجام دهند ، اطلاع نداشته باشند.

نماد یک بطری قرص مادر برای دستیابی به مزایای کامل محافظت از داروی HIV ، باید آن را طبق تجویز دارو - بدون وقفه - در تمام دوران بارداری و زایمان مصرف کند و داروی HIV را برای نوزاد خود تهیه کند. زنان باردار مبتلا به ویروس ممکن است در دوران بارداری حالت تهوع داشته باشند که می تواند در مصرف داروها تداخل ایجاد کند و مادرانی که به تازگی وضع حمل کرده اند، نتوانند به طور مداوم به مراقبین پزشکی خود برای HIV مراجعه کنند.

نماد زنی که در مطب پزشک نشسته است عوامل اجتماعی و اقتصادی ، به ویژه فقر ، دسترسی به مراقبت های بهداشتی را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور نامطلوبی  بر افراد مبتلا به HIV تأثیر می گذارد. زنان باردار مبتلا به HIV در صورت تزریق دارو ، استفاده از سایر مواد ، موارد بی خانمانی یا زندانی  ، بیمار روانی یا بیمه نبودن ، ممکن است با موانع بیشتری در دسترسی به مراقبت های پزشکی قرار بگیرند و از معالجه شدن باز بمانند.

کاری که CDC انجام می دهدبر اساس توافق نامه همکاری و نظارت بر پیشگیری HIV ، CDC سالانه حدود 400 میلیون دلار به بخشهای بهداشتی بخاطر تلاش برای جمع آوری و پیشگیری از داده های HIV اعطا می کند. این جایزه ضمن حمایت از اقدامات اصلی نظارت و پیشگیری از HIV در ایالات متحده ، منابع را به جمعیت و مناطق جغرافیایی که بیشترین نیاز را دارند ، هدایت می کند.در سال 2019 ، CDC     12 میلیون دلار برای حمایت از توسعه برنامه های ایالتی و محلی برای پایان دادن به اپیدمی HIV در 57 منطقه از اولویت های کشور اعطا کرد. CDC برای تقویت و توسعه ظرفیت ، برای حمایت از مشارکت های استراتژیک ، مشارکت جامعه ، کمک های فنی همکار و تلاش برای برنامه ریزی از منابع پیشگیری از HIV برای تأمین بودجه اتحاد ملی مدیران ایدز ایالتی و سرزمینی (NASTAD) با 1.5 میلیون دلار در سال استفاده می کند. در سال 2020 ، CDC حدود 109 میلیون دلار در سال برای حمایت از اجرای برنامه های محلی و محلی برای پایان دادن به اپیدمی HIV با برنامه پنج ساله بودجه اهدا می کند.براساس توافق نامه همکاری مشترک سازمان مستقر جامعه ، CDC سالانه حدود 42 میلیون دلار به سازمانهای جامعه اعطا می کند. این جایزه منابع را به حمایت از ارائه استراتژی های موثر پیشگیری از HIV به جمعیت های اصلی هدایت می کند.در سال 2019 ، CDC توافق نامه همکاری برای تقویت ظرفیت و بهبود عملکرد نیروی کار پیشگیری از HIV در کشور را ایراد کرد. عناصر جدید شامل ارائه دهندگان اختصاصی برای آموزش ملی مبتنی بر وب ، کلاس و کمک های فنی متناسب با چهار منطقه جغرافیایی می باشد.CDC چارچوبی خارجی ایجاد کرده است برای راهنمایی آژانسهای فدرال و سایر سازمانها در تلاش برای کاهش میزان انتقال پری ناتال HIV به کمتر از 1٪ در نوزادان متولد شده از زنان مبتلا به HIV و کمتر از 1درصد انتقال perinatal در هر 100،000 تولد. اینها اهدافی است که CDC برای حذف انتقال HIV از مادر به کودک در ایالات متحده ایجاد کرده است.CDC از CityMatCH برای دعوت گروهی از ذینفعان از جمله متخصصان بهداشت عمومی و مراقبین بالینی  برای اجرای چارچوب CDC پشتیبانی می کند.CDC برای پیشگیری HIV   در زمان حاملگی از برنامه های نظارت و پیشگیری از ویروس نقص ایمنی برای بخش های بهداشت استفاده میکند. از جمله فعالیت های اصلی شامل ترویج آزمایش HIV و ART برای زنان باردار ،نظارت بر HIV و ثبت تولد برای شناسایی جفت مادر و نوزاد که به خدمات نیاز دارند ؛ نظارت بر مواجهه با HIV در حاملگی و فرایند بهبود کیفیت مبتنی بر جامعه با بازنگری موارد ،  FIMR-HIV (نوعی فرایند جامعه محور برای بررسی شرایط مرگ نوزاد یا جنینی برای افزایش امنیت و سلامتی) و هماهنگی خدمات HIV برای همه زنان.CDC از طریق کمپین Let’s Stop HIV Together ، منابعی را درباره ننگ اچ آی وی ، آزمایش ، پیشگیری و درمان و مراقبت ارائه می دهد. این کمپین بخشی از طرح پایان دادن به اپیدمی HIV است.  

 


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir