همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

سنگ های کلیه و مجاری ادرار

سنگ های کلیه یا مجاری ادرار اجسام سختی هستند که از مواد شیمیایی موجود در ادرار ساخته می شوند.

آنها می توانند در کلیه ها تشکیل شوند و در مجرای ادراری حرکت کنند و باعث درد شدید در ناحیه کمر، خون در ادرار، تهوع، استفراغ، تب و لرز شوند. مکانیسم تشکیل سنگ شامل متبلور شدن مواد معدنی و نمک در ادرار است که می توانند به هم بچسبند و سنگ را تشکیل دهند. چهار نوع سنگ کلیه وجود دارد: اگزالات کلسیم، اسید اوریک، استروویت و سیستین.

 Kidney stones - Symptoms and causes - Mayo Clinic

درمان سنگ کلیه به اندازه و محل سنگ بستگی دارد. بیشتر سنگ های کلیه را می توان با داروهای ضد درد، مایع درمانی یا سایر مداخلات پزشکی درمان کرد. در برخی موارد، ممکن است جراحی برای برداشتن سنگ لازم باشد. سنگ شکنی موج شوک، رحم، نفرولیتومی از راه پوست، یا نفرولیتوتریپسی برخی از روش های جراحی هستند که برای برداشتن سنگ کلیه استفاده می شوند.

 

علاوه بر مداخلات پزشکی، اقداماتی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه انجام دهند. نوشیدن مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب، برای دفع سنگ کلیه و جلوگیری از تشکیل سنگ های جدید ضروری است. برخی داروهای گیاهی، مانند داروهای ادرارآور، ضد اسپاسم و آنتی اکسیدانی، نشان داده شده است که اثرات مهاری بر کریستال شدن، هسته‌زایی و تشکیل سنگ دارند. با این حال، شواهد پزشکی منتشر شده کافی برای حمایت از استفاده از هر گیاه یا مکمل در پیشگیری از سنگ وجود ندارد.

 

به طور خلاصه، به عنوان یک پزشک و متخصص تغذیه، درک مکانیسم تشکیل سنگ، انواع مختلف سنگ کلیه و گزینه های درمانی مختلف در دسترس بسیار مهم است. در حالی که داروهای گیاهی ممکن است فوایدی داشته باشند، ضروری است قبل از امتحان هر گونه درمان خانگی برای سنگ کلیه با پزشک مشورت کنید، به خصوص زمانی که فردی یک بیماری زمینه ای دارد یا به طور منظم دارو مصرف می کند.

علل شایع تشکیل سنگ کلیه چیست؟

هنگامی که ادرار حاوی مقدار زیادی از مواد خاصی است که کریستال را تشکیل می دهند، سنگ کلیه ایجاد می شود. شایع ترین علل تشکیل سنگ کلیه عبارتند از:

 Microbe Notes - Urinary crystals (crystalluria) | Facebook

- مصرف ناکافی مایعات: هنگامی که بدن مایعات کافی نداشته باشد، ادرار غلیظ می شود و به مواد معدنی اجازه می دهد تا متبلور شوند و به هم بچسبند.

Dehydration Symptoms, Causes and Natural Treatments - Dr. Axe

- سطوح بالای برخی از مواد در ادرار: اگزالات کلسیم، اسید اوریک و سیستین از جمله موادی هستند که می توانند کریستال تشکیل دهند و منجر به تشکیل سنگ شوند.

- سابقه خانوادگی: برخی از انواع سنگ‌های کلیه معمولاً در خانواده‌ها دیده می‌شوند.

 برخی شرایط پزشکی: هیپرپاراتیروئیدیسم، اسیدوز توبولار کلیوی و عفونت های مجاری ادراری از جمله شرایط پزشکی هستند که می توانند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهند.

 برخی داروها و مکمل‌ها: برخی داروها و مکمل‌ها، مانند دیورتیک‌ها و آنتی اسیدهای مبتنی بر کلسیم، می‌توانند خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهند.

 

توجه به این نکته ضروری است که علل تشکیل سنگ کلیه می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و برخی افراد ممکن است دارای چندین عامل خطر باشند که در تشکیل سنگ نقش دارند.

چگونه کم آبی به تشکیل سنگ کلیه کمک می کند؟

کم‌آبی بدن می‌تواند از راه‌های مختلفی به تشکیل سنگ کلیه کمک کند:

 128,184 Dehydration Images, Stock Photos & Vectors | Shutterstock

- وقتی بدن مایعات بیشتری را از دست می دهد، ادرار غلیظ تر می شود که می تواند منجر به تشکیل کریستال هایی شود که به هم می چسبند و سنگ را تشکیل می دهند.

- کم آبی باعث می شود کلیه ها ادرار کمتری تولید کنند که می تواند منجر به تجمع مواد معدنی و املاح در ادرار شود و خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد.

کم آبی می تواند جریان خون به کلیه ها را کاهش دهد، که می تواند توانایی آنها را در فیلتر کردن مواد زائد از خون مختل کند و خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد.

کم آبی بدن می تواند باعث تجمع مواد زائد و اسیدها در بدن شود که می تواند کلیه ها را با پروتئین های ماهیچه ای مسدود کرده و به تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

 کم آبی بدن همچنین می تواند به ایجاد عفونت های دستگاه ادراری کمک کند که می تواند خطر تشکیل سنگ را افزایش دهد.

 Dehydration: Symptoms, Causes, Diagnosis, and Treatment

بنابراین، نوشیدن مقدار زیادی مایعات به خصوص آب برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه مهم است. نوشیدن حداقل 2-3 لیتر آب در روز توصیه می شود و ممکن است در هوای گرم یا در حین ورزش بیشتر لازم باشد. همچنین اجتناب از دیورتیک‌ها مانند الکل و کافئین که می‌توانند تولید ادرار را افزایش داده و به کم‌آبی بدن کمک کنند، مهم است.

برای جلوگیری از کم آبی و سنگ کلیه چه مقدار آب باید بنوشد

برای جلوگیری از کم آبی و سنگ کلیه، نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب توصیه می شود. در اینجا چند دستورالعمل از منابع مختلف آورده شده است:

 Potassium Citrate in Food & Drinks - The Kidney Dietitianمیو های سرشار از اسید سیتریک

- آکادمی پزشکان خانواده آمریکا افزودن سیترات به آب آشامیدنی را برای کاهش اسیدی شدن ادرار و جلوگیری از سنگ کلیه توصیه می کند. آب لیمو و لیموترش منابع عالی سیترات هستند. از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشیدنی‌های میوه‌ای و نوشیدنی‌های ورزشی که می‌توانند تعادل اسید و باز ادرار را تغییر دهند، خودداری کنید.

- محققان نوشیدن 2-3 لیتر آب در روز را توصیه می کند، حتی اگر مستعد ابتلا به سنگ نیستید. از نوشیدنی‌های ورزشی و چای خودداری کنید، زیرا می‌توانند در هنگام تشکیل سنگ کلیه بر علیه شما تأثیر بگذارند. به جای آن آب ساده، چای سبز، لیموناد یا لیموترش را انتخاب کنید. سیترات یک ماده طبیعی است که می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند و نوشیدنی های مرکباتی مانند لیموناد و آب پرتقال منابع عالی سیترات هستند.

- بنیاد مراقبت اورولوژی نوشیدن حداقل 3 لیتر (حدود ده لیوان 10 اونس) مایع در روز را برای کاهش خطر تشکیل سنگ توصیه می کند. آب بهترین است، اما مایعات دیگر مانند نوشیدنی های مرکبات نیز ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های مرکبات، مانند لیموناد و آب پرتقال، از سنگ کلیه محافظت می‌کنند، زیرا حاوی سیترات هستند که از تبدیل کریستال‌ها به سنگ جلوگیری می‌کند.

 مرکز پزشکی UT Southwestern نوشیدن حداقل 2 لیتر (8 فنجان) و در حالت ایده آل 3 لیتر (12 فنجان) آب در روز را توصیه می کند. وقتی هوا گرم است یا اگر در محیط گرم کار می کنید، باید آب بیشتری بنوشید زیرا هر چه بیشتر عرق کنید، ادرار کمتری تولید می کنید. افزودن آب مرکبات، مانند لیمو یا لیمو، به آب می تواند مفید باشد زیرا حاوی سیترات است که به کلسیم متصل می شود و به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کند.

NHS نوشیدن حداکثر 3 لیتر (5.2 پینت) مایعات را در طول روز، هر روز برای جلوگیری از سنگ کلیه توصیه می کند. آب سالم ترین گزینه است و بهترین گزینه برای جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه است. نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه و آب میوه می توانند در مصرف مایعات شما حساب شوند، اما باید از نوشیدنی های گازدار پرهیز کنید و نمک زیادی نخورید.

دکتر الکس لسانی، توصیه می کند روزانه 2 تا 3 لیتر آب بنوشید و از غذا نیز آب بگیرید. خوردن میوه ها و سبزیجات تازه که به شما آبرسانی می کنند، بافت های شما را تغذیه می کنند و به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کنند نیز مهم است. نشان داده شده است که آبجو از سنگ کلیه جلوگیری می کند، تا زمانی که بیش از یک نوشیدنی الکلی در روز ننوشید یا شرایط دیگری که می تواند شما را از نوشیدن الکل باز دارد، نداشته باشید.

 

به طور خلاصه، نوشیدن مایعات زیاد، به ویژه آب، برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه ضروری است. مقدار توصیه شده آب برای نوشیدن در روز بسته به منبع آن کمی متفاوت است، اما به طور کلی بین 2-3 لیتر (8-12 فنجان) در روز متغیر است. افزودن آب مرکبات به آب می تواند مفید باشد، و مهم است که از نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های ورزشی و سایر نوشیدنی هایی که می توانند تعادل اسید و باز ادرار را تغییر دهند، خودداری کنید.

برخی از نشانه های کم آبی بدن باید مراقب آنها باشید

کم آبی می تواند علائم مختلفی داشته باشد و شناخت آنها برای جلوگیری از عوارض بیشتر مهم است. در اینجا برخی از علائم رایج کم آبی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

- احساس تشنگی

- دهان خشک

-خستگی

- ادرار زرد تیره و با بوی تند

- دفع ادرار کمتر از حد معمول

- دهان خشک یا چسبنده

- ادرار نکردن یا ادرار بسیار تیره

- پوست خشک و خنک

- سردرد

- گرفتگی عضلات

- احساس سرگیجه یا سبکی سر

- احساس خستگی

- یک نقطه نرم فرورفته (فونتانل) در بالای سر (در نوزادان)

- چشم های فرورفته (در نوزادان)

- هنگام گریه کردن (در نوزادان) اشک کم یا بدون اشک

- نداشتن پوشک خیس زیاد (در نوزادان)

- خواب آلودگی یا تحریک پذیر بودن (در نوزادان)

اگر کم آبی شدید شود، می تواند منجر به علائم زوال ذهنی و جسمی شود که برای برگشت نیاز به اقدام فوری دارد. علائم کم آبی شدید عبارتند از: ادرار نکردن یا داشتن ادرار زرد بسیار تیره، پوست بسیار خشک، احساس سرگیجه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، گود افتادگی چشم، خواب آلودگی، کمبود انرژی، گیجی، یا تحریک پذیری .

 

نوشیدن مقدار زیادی مایعات به خصوص آب برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش خطر تشکیل سنگ کلیه مهم است. مقدار توصیه شده آب برای نوشیدن در روز بسته به منبع آن کمی متفاوت است، اما به طور کلی بین 2-3 لیتر (8-12 فنجان) در روز متغیر است.

راه های جلوگیری از کم آبی بدن در حین ورزش چیست؟

هیدراته ماندن در طول ورزش برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه ضروری است. در اینجا چند راه برای جلوگیری از کم آبی بدن در حین ورزش آورده شده است:

- قبل، حین و بعد از ورزش مایعات فراوان بنوشید. یک قانون کلی خوب این است که حدود 4 ساعت قبل از ورزش یک فنجان آب بنوشید و در حین ورزش هر 10 تا 15 دقیقه نیم فنجان دیگر آب بنوشید.

- به محیط خود توجه کنید. کم آبی در یک زمین ورزشی در اواسط تابستان بسیار آسان تر از یک باشگاه دارای تهویه هوا است. بنابراین، محیط شما باید در تعیین نوع تمرین و مدت زمان انجام آن نقش داشته باشد.

- به بدن خود گوش دهید. همانطور که کم آب می شوید، بدن علائمی به شما نشان می دهد و شما را تشویق می کند که دوباره آب بدن خود را تامین کنید. برخی از علائم کم آبی عبارتند از خشکی دهان، تشنگی، تعریق، خستگی، گرفتگی عضلات، برافروختگی پوست و سرگیجه. اگر شروع به بروز هر یک از این علائم کردید، قبلاً برای هیدراته شدن بیش از حد منتظر بوده اید و باید بلافاصله شروع به نوشیدن مایعات کنید.

- از یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه ها و سبزیجات است استفاده کنید. آنها حاوی مقادیر زیادی آب، نمک و ویتامین هستند و می توانند از کم آبی بدن جلوگیری کنند. قهوه، الکل و نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید. آنها در واقع ادرارآور هستند، بنابراین آب را بیرون می‌کشند.

- یک بطری آب به مدرسه یا محل کار بیاورید تا بین کلاس ها و در زمان استراحت بنوشید تا قبل از تمرین به خوبی هیدراته شوید.

- هنگام ورزش مصرف آب خود را افزایش دهید. هنگامی که بیمار هستید یا در هوای گرم آب بیشتری بنوشید.

- در صورت نیاز الکترولیت های اضافی وارد کنید. الکترولیت ها مواد معدنی در بدن شما هستند که به تنظیم تعادل مایعات، انقباضات ماهیچه ای و عملکرد عصبی کمک می کنند. شما می توانید الکترولیت های از دست رفته در طول ورزش را با نوشیدن نوشیدنی های ورزشی یا خوردن غذاهایی که دارای الکترولیت بالایی هستند، مانند موز، آووکادو و آجیل جبران کنید .

 

به طور خلاصه، هیدراته ماندن در طول ورزش برای جلوگیری از کم آبی بدن و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه بسیار مهم است. نوشیدن مایعات زیاد، توجه به محیط، گوش دادن به بدن، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و دریافت الکترولیت های اضافی در صورت نیاز، راه هایی برای جلوگیری از کم آبی بدن در حین ورزش است.

برخی از علائم هیدراتاسیون بیش از حد در طول ورزش چیست؟

هیدراتاسیون بیش از حد در حین ورزش می تواند به اندازه کم آبی خطرناک باشد. در اینجا چند نشانه هیدراتاسیون بیش از حد وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

- احساس خستگی و به راحتی حواس پرتی

- استفراغ به عنوان بخشی از تلاش بدن برای خلاص شدن از شر مایعات اضافی

- مشکل در تعادل و بسیار گیج شدن

- تشنج یا ورود به کما

- تفکر ابری

- تهوع و استفراغ

- ضعف عضلانی، اسپاسم یا گرفتگی عضلات

- سردرد

- احساس خستگی و فرسودگی مداوم

- ادرار بسیار شفاف است

- بیدار شدن چندین بار در طول شب برای ادرار کردن

 

هیدراتاسیون بیش از حد می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی شود، که در آن سطوح سدیم بدن به شدت رقیق می شود و به دلیل تورم سلول ها منجر به طیفی از مشکلات سلامتی خفیف تا تهدید کننده زندگی می شود. علائم هر دو کم آبی و هیدراتاسیون بیش از حد مشابه هستند، مانند سبکی سر، سرگیجه، خستگی، عدم تعادل و حالت تهوع.

 

برای جلوگیری از هیدراتاسیون بیش از حد در حین ورزش، نوشیدن مایعات در حد اعتدال و گوش دادن به بدن مهم است. نوشیدن مایعات قبل، حین و بعد از ورزش ضروری است، اما توجه به محیط و مدت زمان ورزش نیز مهم است. اگر شروع به بروز هر یک از علائم هیدراتاسیون بیش از حد کردید، باید بلافاصله نوشیدن مایعات را متوقف کنید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

چه مقدار آب باید در حین ورزش مصرف شود تا از هیدراتاسیون بیش از حد جلوگیری شود

برای جلوگیری از هیدراتاسیون بیش از حد در حین ورزش، نوشیدن مایعات در حد اعتدال و گوش دادن به بدن مهم است. نوشیدن مایعات قبل، حین و بعد از ورزش ضروری است، اما توجه به محیط و مدت زمان ورزش نیز مهم است. در اینجا چند دستورالعمل از منابع مختلف آورده شده است:

 

- مرکز عملکرد ورزشی Bon Secours نوشیدن آب را برای مبارزه با کم آبی توصیه می کند، اما نوشیدن بیش از حد آب می تواند منجر به هیدراتاسیون بیش از حد شود. مهم است که مایعات را در حد اعتدال بنوشید و به بدن خود گوش دهید.

- WebMD توصیه می کند حدود 4 ساعت قبل از ورزش یک فنجان آب بنوشید و در حین ورزش هر 10 تا 15 دقیقه نیم فنجان دیگر آب بنوشید. بعد از اتمام کار آب بنوشید. اگر بدن شما مقدار زیادی ادرار با رنگ روشن تولید می کند، این نشانه خوبی است.

- وب سایت Sharecare نوشیدن مایعات فراوان قبل، حین و بعد از ورزش و توجه به محیط خود را توصیه می کند. کم آبی در یک زمین ورزشی در اواسط تابستان بسیار آسان تر از یک باشگاه دارای تهویه هوا است. بنابراین، محیط شما باید در تعیین نوع تمرین و مدت زمان انجام آن نقش داشته باشد. به بدن خود گوش دهید و اگر شروع به بروز علائم کم آبی یا هیدراتاسیون بیش از حد کردید، باید بلافاصله نوشیدن مایعات را شروع کنید.

- آژانس ضد دوپینگ ایالات متحده توصیه می کند که سطح مایعات بدن را با مصرف مایعات زیاد قبل، حین و بعد از تمرین یا مسابقه حفظ کنید. ورزشکارانی که مطمئن نیستند چقدر مایعات بنوشند، می توانند با وزن کردن خود قبل و بعد از تمرین، هیدراتاسیون بدن را کنترل کنند. به ازای هر کیلوگرم (پوند) کاهش وزن در طول تمرین، 1.5 لیتر (~ سه فنجان) بنوشید.

- کانال سلامت بهتر نوشیدن مایعات را در حین ورزش برای جایگزینی مایعاتی که هنگام عرق کردن از دست می دهید، توصیه می کند. اگر عرق می کنید، باید مایعات بنوشید. برای جلوگیری از هیدراتاسیون زیاد یا کم، دانستن میزان تعریق می تواند مفید باشد. به این ترتیب، می توانید دقیقاً میزان نوشیدنی خود را تعیین کنید. می توانید با پزشک عمومی خود یا یک متخصص تغذیه ورزشی معتبر برای برنامه مایعات صحبت کنید. برای تعیین میزان تعریق خود، مثانه خود را خالی کنید، خود را با حداقل لباس، تا حد امکان نزدیک به شروع ورزش وزن کنید، و پس از ورزش مجدداً وزن خود را انجام دهید.

 

به طور خلاصه، نوشیدن مایعات در حد متعادل و گوش دادن به بدن برای جلوگیری از هیدراتاسیون بیش از حد در طول ورزش ضروری است. نوشیدن مایعات قبل، حین و بعد از ورزش مهم است و همچنین توجه به محیط و مدت زمان ورزش اهمیت دارد. نوشیدن آب بهترین راه برای رفع تشنگی و جایگزینی مایعات از دست رفته در حین ورزش است و اجتناب از نوشیدنی‌های شیرین، نوشیدنی‌های ورزشی و سایر نوشیدنی‌هایی که می‌توانند تعادل اسید و باز ادرار را تغییر دهند، مهم است.

Sonography:

سونوگرافی یک تکنیک تصویربرداری تشخیصی غیرتهاجمی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویری از ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌کند. سونوگرافی ابزار مفیدی برای تشخیص سنگ کلیه است و می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اندازه، محل و ترکیب سنگ ها ارائه دهد. برخی از یافته های سونوگرافی برای سنگ کلیه:

 

- سنگ های کلیه به صورت پژواک های روشن در سونوگرافی ظاهر می شوند و اندازه، شکل و محل آنها را می توان تعیین کرد.

- سونوگرافي مي تواند وجود هيدرونفروز را تشخيص دهد كه تورم كليه به دليل پشتيبان ادرار ناشي از انسدادي مانند سنگ كليه است.

- سونوگرافی همچنین می‌تواند وجود شرایط دیگری را که ممکن است علائمی مشابه علائم سنگ کلیه ایجاد کند، مانند کیست، تومور، آبسه، انسداد، جمع‌آوری مایعات و عفونت در داخل یا اطراف کلیه‌ها تشخیص دهد..

- سونوگرافی می تواند برای ارزیابی جریان خون به کلیه ها از طریق شریان ها و وریدهای کلیوی استفاده شود.

- سونوگرافی می تواند وجود سنگ (سنگ) کلیه و حالب را تشخیص دهد.

- سونوگرافی می تواند برای کمک به قرار دادن سوزن های مورد استفاده برای بیوپسی (گرفتن نمونه بافت) کلیه ها، تخلیه مایع از کیست یا آبسه، یا قرار دادن لوله زهکشی استفاده شود.

 

به طور خلاصه، سونوگرافی یک تکنیک تصویربرداری تشخیصی غیر تهاجمی است که می تواند برای تشخیص سنگ کلیه و ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد اندازه، محل و ترکیب آنها استفاده شود. سونوگرافی همچنین می تواند وجود شرایط دیگری را که ممکن است علائمی مشابه علائم سنگ کلیه ایجاد کند، تشخیص دهد. سونوگرافی ابزار مفیدی برای ارزیابی جریان خون به کلیه ها است و می تواند برای کمک به قرار دادن سوزن هایی که برای بیوپسی کلیه ها یا تخلیه مایع از کیست یا آبسه استفاده می شود، استفاده شود.

ویژگی های سونوگرافی سنگ کلیه چیست؟

سونوگرافی ابزار مفیدی برای تشخیص سنگ کلیه است و می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اندازه، محل و ترکیب سنگ ها ارائه دهد. برخی از ویژگی های سونوگرافی سنگ کلیه:

 

- سنگ های کلیه به صورت پژواک های روشن در سونوگرافی ظاهر می شوند و اندازه، شکل و محل آنها را می توان تعیین کرد.

- سنگ کلیه ممکن است با سایه خلفی همراه باشد، که ناحیه ای تیره در پشت سنگ است که ناشی از مسدود شدن امواج صوتی توسط سنگ است.

- علامت چشمک زن یک ویژگی سونوگرافی است که می تواند وجود سنگ کلیه را نشان دهد. چشمک زدن یک تغییر رنگ سریع است که در پشت سنگ به دلیل انعکاس امواج صوتی رخ می دهد.

- سونوگرافي مي تواند وجود هيدرونفروز را تشخيص دهد كه تورم كليه به دليل پشتيبان ادرار ناشي از انسدادي مانند سنگ كليه است.

- سونوگرافی همچنین می‌تواند وجود شرایط دیگری را که ممکن است علائمی مشابه علائم سنگ کلیه ایجاد کند، مانند کیست، تومور، آبسه، انسداد، جمع‌آوری مایعات و عفونت در داخل یا اطراف کلیه‌ها تشخیص دهد.

- سونوگرافی می تواند برای ارزیابی جریان خون به کلیه ها از طریق شریان ها و وریدهای کلیوی استفاده شود.

- سونوگرافی می تواند وجود سنگ (سنگ) کلیه و حالب را تشخیص دهد.

- سونوگرافی می تواند برای کمک به قرار دادن سوزن های مورد استفاده برای بیوپسی (گرفتن نمونه بافت) کلیه ها، تخلیه مایع از کیست یا آبسه، یا قرار دادن لوله زهکشی استفاده شود.

 

به طور خلاصه، سونوگرافی ابزار مفیدی برای تشخیص سنگ کلیه است و می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد اندازه، محل و ترکیب سنگ ها ارائه دهد. سنگ های کلیه به صورت پژواک های روشن در سونوگرافی ظاهر می شوند و می توان اندازه، شکل و محل آنها را تعیین کرد. علامت چشمک زن یک ویژگی سونوگرافی است که می تواند وجود سنگ کلیه را نشان دهد. سونوگرافی همچنین می تواند وجود شرایط دیگری را که ممکن است علائمی مشابه علائم سنگ کلیه ایجاد کند، تشخیص دهد.

حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه چیست؟

با توجه به نتایج جستجو، حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه بسته به مطالعه و اندازه سنگ ها متفاوت است. در اینجا برخی از یافته ها وجود دارد:

 

- یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی Roentgenology نشان داد که سه رادیولوژیست 31 سونوگرافی را با حساسیت 81٪ و ویژگی 86٪ برای تشخیص سنگ کلیه تفسیر کردند.

- علامت چشمک زن یک ویژگی سونوگرافی است که می تواند وجود سنگ کلیه را نشان دهد. یک مقاله مروری منتشر شده در مجله Endourology نشان داد که چشمک زدن ممکن است یکی از چندین ویژگی سونوگرافی برای نشان دادن حضور سنگ در ایالات متحده باشد، اما ممکن است در میان بیماران با احتمال بالای بیماری سنگ مفید باشد .

- مطالعه دیگری که در مجله بین المللی اورولوژی برزیل منتشر شد نشان داد که تشخیص سونوگرافی سنگ های ادراری برای سنگ هایی با هم اکوژنیسیته مشخص و هم سایه های آکوستیک خلفی نسبتا آسان است. با این حال، در بسیاری از موارد، تشخیص سنگ می تواند چالش برانگیز باشد، و حساسیت سونوگرافی می تواند کم باشد.

- یک مطالعه منتشر شده در رادیولوژی نشان داد که حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه در یک مطالعه سه مرحله ای در 100 بیمار مورد آزمایش قرار گرفت. حساسیت سونوگرافی برای سنگ‌های کمتر از 5 میلی‌متر 45 درصد، برای سنگ‌های 10-5 میلی‌متر 60 درصد و برای سنگ‌های بیش از 10 میلی‌متر 100 درصد است.

- یک مقاله مروری منتشر شده در مجله Endourology نشان داد که حساسیت سونوگرافی برای تشخیص سنگ کلیه بسته به اندازه سنگ ها متفاوت است. این حساسیت برای سنگ‌های کمتر از 3 میلی‌متر 13 درصد و برای سنگ‌های بزرگ‌تر از 7 میلی‌متر تا 71 درصد بود.

 

به طور خلاصه، حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه بسته به مطالعه و اندازه سنگ ها متفاوت است. سونوگرافی می تواند وجود هیدرونفروز را تشخیص دهد که تورم کلیه به دلیل ذخیره ادرار ناشی از انسدادی مانند سنگ کلیه است. علامت چشمک زن یک ویژگی سونوگرافی است که می تواند وجود سنگ کلیه را نشان دهد. با این حال، در بسیاری از موارد، تشخیص سنگ می تواند چالش برانگیز باشد و حساسیت سونوگرافی می تواند پایین باشد، به خصوص برای سنگ های کوچکتر.

حساسیت سونوگرافی در مقایسه با سایر روش های تصویربرداری در تشخیص سنگ کلیه چگونه است؟

با توجه به نتایج جستجو، حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه بسته به مطالعه و اندازه سنگ ها متفاوت است. در اینجا به مقایسه حساسیت سونوگرافی با سایر روش های تصویربرداری در تشخیص سنگ کلیه می پردازیم:

 

- سی تی اسکن: سی تی اسکن استاندارد طلایی برای تشخیص سنگ کلیه در نظر گرفته می شود. یک مطالعه منتشر شده در مجله Diagnostics نشان داد که سی تی اسکن دارای حساسیت 97 درصدی برای تشخیص سنگ کلیه است .

- اشعه ایکس: اشعه ایکس یکی دیگر از روش های تصویربرداری است که می تواند برای تشخیص سنگ کلیه استفاده شود. با این حال، نسبت به سی تی اسکن حساسیت کمتری دارد و ممکن است سنگ های کوچکتر را تشخیص ندهد. یک مقاله مروری منتشر شده در مجله Endourology نشان داد که اشعه ایکس دارای حساسیت 45-60٪ برای تشخیص سنگ کلیه است.

- ام آر آی: MRI معمولاً برای تشخیص سنگ کلیه استفاده نمی شود، اما می تواند در شرایط خاصی مفید باشد، مانند زمانی که سی تی اسکن منع مصرف دارد. یک مقاله مروری منتشر شده در مجله Endourology نشان داد که MRI دارای حساسیت 80-90٪ برای تشخیص سنگ کلیه است .

- سونوگرافی: سونوگرافی یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی است که می تواند برای تشخیص سنگ کلیه استفاده شود. با این حال، نسبت به سی تی اسکن حساسیت کمتری دارد و ممکن است سنگ های کوچکتر را تشخیص ندهد. یک مقاله مروری منتشر شده در مجله Endourology نشان داد که سونوگرافی بسته به اندازه سنگ، حساسیت 13 تا 71 درصد برای تشخیص سنگ‌های کلیوی دارد. مطالعه دیگری که در رادیولوژی منتشر شد نشان داد که حساسیت سونوگرافی در تشخیص سنگ کلیه در یک مطالعه سه مرحله ای روی 100 بیمار مورد آزمایش قرار گرفت. حساسیت سونوگرافی برای سنگ‌های کمتر از 5 میلی‌متر 45 درصد، برای سنگ‌های 10-5 میلی‌متر 60 درصد و برای سنگ‌های بیش از 10 میلی‌متر 100 درصد است.

 

به طور خلاصه، سی تی اسکن با حساسیت 97% استاندارد طلایی برای تشخیص سنگ کلیه در نظر گرفته می شود. اشعه ایکس، ام آر آی و اولتراسوند روش های تصویربرداری دیگری هستند که می توانند برای تشخیص سنگ کلیه استفاده شوند، اما نسبت به سی تی اسکن حساسیت کمتری دارند و ممکن است سنگ های کوچکتر را تشخیص ندهند. سونوگرافی بسته به اندازه سنگ، حساسیت 13 تا 71 درصد برای تشخیص سنگ کلیه دارد.

درمان سنگ :

درمان سنگ کلیه به اندازه، محل و نوع سنگ بستگی دارد. سنگ های کوچک کلیه ممکن است بدون درمان از مجرای ادرار عبور کنند، اما سنگ های بزرگتر یا سنگ هایی که باعث درد شدید می شوند ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند. در اینجا چند گزینه درمانی رایج برای سنگ کلیه آورده شده است:

 

  1. مشاهده: سنگ های کوچک کلیه که علائم یا عوارضی ایجاد نمی کنند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. در این مورد، پزشک ممکن است نوشیدن مایعات فراوان را برای کمک به عبور سنگ از دستگاه ادراری توصیه کند.

 

  1. داروها: داروها می توانند میزان مواد معدنی و املاح در ادرار را کنترل کنند و ممکن است در افرادی که انواع خاصی از سنگ ها را تشکیل می دهند مفید باشند. نوع دارویی که پزشک شما تجویز می کند به نوع سنگ کلیه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، با مصرف دیورتیک های تیازیدی یا داروهای حاوی فسفات می توان از سنگ های کلسیمی جلوگیری کرد. سنگ های اسید اوریک را می توان با آلوپورینول یا سیترات پتاسیم درمان کرد.

 

  1. سنگ شکنی برون بدنی با موج شوک ( ESWL )یک روش غیر تهاجمی است که از امواج شوک برای شکستن سنگ های کلیه به قطعات کوچکی که می توانند از دستگاه ادراری عبور کنند استفاده می کند. این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد.

 

  1. اورتروسکوپی: اورتروسکوپی یک روش کم تهاجمی است که شامل عبور دادن یک لوله نازک و انعطاف پذیر با دوربین از طریق مجرای ادرار و مثانه به حالب است. سپس پزشک می تواند سنگ را با استفاده از لیزر یا دستگاه های دیگر جدا کند یا آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کند.

 

  1. نفرولیتوتومی از راه پوست (PCNL )یک روش کم تهاجمی است که شامل ایجاد یک برش کوچک در پشت و استفاده از یک اسکوپ برای برداشتن سنگ یا شکستن آن به قطعات کوچکتر است.

 

  1. جراحی باز: در موارد نادر، ممکن است برای برداشتن سنگ کلیه، جراحی باز لازم باشد. این روش معمولاً برای سنگ‌های بسیار بزرگ یا سنگ‌هایی که با روش‌های دیگر حذف نمی‌شوند، در نظر گرفته می‌شود.

 

به طور خلاصه، درمان سنگ کلیه به اندازه، محل و نوع سنگ بستگی دارد. سنگ های کوچک ممکن است بدون درمان از مجرای ادرار عبور کنند، اما سنگ های بزرگتر یا سنگ هایی که باعث درد شدید می شوند ممکن است نیاز به درمان فوری داشته باشند. گزینه های درمانی شامل مشاهده، داروها، ESWL، یورتروسکوپی، PCNL و جراحی باز است.

انواع مختلف سنگ کلیه چیست و چگونه درمان می شود

پنج نوع اصلی سنگ کلیه وجود دارد که هر کدام علت خاص خود را دارند. نوع سنگ کلیه یک فرد می تواند گزینه های درمانی را تحت تاثیر قرار دهد. پنج نوع سنگ کلیه عبارتند از:

 

  1. سنگ های اگزالات کلسیمی: اینها شایع ترین نوع سنگ کلیه هستند. آنها زمانی تشکیل می شوند که ادرار حاوی سطوح کم سیترات و سطوح بالای کلسیم و اگزالات یا اسید اوریک باشد. سنگ‌های اگزالات کلسیمی با غذاهای سرشار از اگزالات، که یک ماده طبیعی در گیاهان و حیوانات است، مرتبط هستند. اینها عبارتند از چغندر، چای سیاه، شکلات، آجیل، سیب زمینی و اسفناج. گزینه های درمانی برای سنگ های اگزالات کلسیمی شامل مشاهده، داروها، ESWL، یورتروسکوپی، PCNL و جراحی باز است.

 

  1. سنگ های فسفات کلسیمی: این سنگ ها نسبت به سنگ های اگزالات کلسیمی شیوع کمتری دارند. آنها زمانی تشکیل می شوند که ادرار بیش از حد قلیایی (پایه) باشد. گزینه های درمانی برای سنگ های فسفات کلسیمی شامل مشاهده، داروها، ESWL، یورتروسکوپی، PCNL و جراحی باز است.

 

  1. سنگ های استروویت: این سنگ ها در اثر عفونت های باکتریایی در دستگاه ادراری ایجاد می شوند. آنها می توانند به سرعت رشد کنند و بسیار بزرگ شوند. گزینه های درمانی برای سنگ های استروویت شامل آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت، ESWL، یورتروسکوپی و PCNL است.

 

  1. سنگ های اسید اوریک: این سنگ ها زمانی تشکیل می شوند که ادرار بیش از حد اسیدی باشد. آنها در افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین استفاده می کنند بیشتر دیده می شود. گزینه‌های درمانی سنگ‌های اسید اوریک شامل داروهای قلیایی‌تر کردن ادرار، ESWL، یورتروسکوپی و PCNL است.

 

  1. سنگ های سیستین: این سنگ ها به دلیل یک اختلال ژنتیکی ارثی به نام سیستینوری ایجاد می شوند که می تواند منجر به تجمع بیش از حد اسید آمینه سیستین در ادرار شود. این می تواند منجر به تشکیل سنگ در کلیه ها شود. گزینه‌های درمانی برای سنگ‌های سیستین شامل داروهای قلیایی‌تر کردن ادرار، ESWL، یورتروسکوپی و PCNL است.

 

به طور خلاصه، پنج نوع اصلی سنگ کلیه عبارتند از: سنگ های اگزالات کلسیم، سنگ های فسفات کلسیم، سنگ های استروویت، سنگ های اسید اوریک و سنگ های سیستین. نوع سنگ کلیه یک فرد می تواند گزینه های درمانی را تحت تاثیر قرار دهد. گزینه های درمانی برای سنگ کلیه شامل مشاهده، داروها، ESWL، یورتروسکوپی، PCNL و جراحی باز است.

 

چه تغییراتی در رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از تشکیل انواع مختلف سنگ کلیه کمک کند؟

تغییرات رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از تشکیل انواع مختلف سنگ کلیه کمک کند. در اینجا برخی از تغییرات رژیم غذایی وجود دارد که می تواند مفید باشد:

 

  1. آب زیاد بنوشید: نوشیدن آب اضافی مواد موجود در ادرار را رقیق می کند که منجر به سنگ می شود. سعی کنید مایعات کافی برای دفع 2 لیتر ادرار در روز بنوشید که تقریباً هشت فنجان استاندارد 8 اونس است. ممکن است استفاده از برخی نوشیدنی های مرکباتی مانند لیموناد و آب پرتقال کمک کند. سیترات موجود در این نوشیدنی ها به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می کند.

 

  1. غذاهای غنی از کلسیم بیشتر بخورید: دریافت کم کلسیم در رژیم غذایی می تواند باعث افزایش سطح اگزالات و ایجاد سنگ کلیه شود. مهم است که غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر و ماست را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

  1. کمتر سدیم بخورید: یک رژیم غذایی با سدیم بالا می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود زیرا میزان کلسیم در ادرار شما را افزایش می دهد. بنابراین، رژیم غذایی کم سدیم برای افراد مستعد سنگ توصیه می شود. دستورالعمل‌های فعلی پیشنهاد می‌کنند که مصرف کل سدیم روزانه را به 2300 میلی‌گرم (میلی‌گرم) محدود کنید.

 

  1. غذاهای غنی از اگزالات کمتر بخورید: برخی از سنگ های کلیه از اگزالات ساخته شده اند، بنابراین مهم است که مصرف غذاهای سرشار از اگزالات مانند چغندر، چای سیاه، شکلات، آجیل، سیب زمینی و اسفناج را محدود کنید. با این حال، لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید.

 Oxalate: Sources, Structure, Formula, Uses, Health Effectsاگزالات فقط در غذاهای گیاهی یافت می شود، بنابراین خوردن گوشت و ماهی تازه مجاز است. گوشت های فرآوری شده مانند ناهار/گوشت اغذیه فروشی، ژامبون، هات داگ، بیکن و سوسیس ممکن است حاوی اگزالات باشند. اگزالات محصول نهایی ویتامین C است، بنابراین از مصرف مکمل ویتامین C خودداری کنید.

غذاهای سرشار از اگزالات عبارتند از: اسفناج، ریواس، سبوس برنج، گندم سیاه، بادام و میسو

  1. رژیم غذایی متعادل داشته باشید: خوردن یک رژیم غذایی متعادل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند. میوه ها و سبزیجات حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که می توانند به حفظ سلامت بدن و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کنند.

 

  1. محدود کردن پروتئین حیوانی: مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی می تواند سطح اسید اوریک در ادرار شما را افزایش دهد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. توصیه می شود پروتئین حیوانی را در حد اعتدال مصرف کنید.

 

به طور خلاصه، تغییرات رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از تشکیل انواع مختلف سنگ کلیه کمک کند. نوشیدن آب زیاد، خوردن غذاهای غنی از کلسیم بیشتر، مصرف کمتر سدیم، مصرف کمتر غذاهای غنی از اگزالات، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و محدود کردن پروتئین حیوانی برخی از تغییرات رژیمی هستند که می توانند مفید باشند. مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

چه غذاهایی سرشار از اگزالات هستند و باید از آنها پرهیز کرد.

اگزالات ها ترکیبات طبیعی هستند که در بسیاری از غذاها یافت می شوند. سطوح بالای اگزالات در بدن می تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند. در اینجا برخی از غذاهایی که دارای اگزالات بالایی هستند و باید از مصرف آنها پرهیز کرد یا در حد اعتدال مصرف شود، آورده شده است:

 

  1. اسفناج: اسفناج یکی از غذاهای حاوی اگزالات با 755 میلی گرم در ½ فنجان است

 

  1. ریواس: ریواس یکی دیگر از مواد غذایی پر اگزالات است که بیش از 500 میلی گرم در هر وعده دارد

 

  1. چغندر: چغندر سرشار از اگزالات است، با 64 میلی گرم در ½ فنجان .

 

  1. چغندر سوئیس: چغندر سوئیس سرشار از اگزالات است، با 65 میلی گرم در ½ فنجان

 

  1. آجیل: بادام، بادام هندی و بادام زمینی سرشار از اگزالات هستند که حدود 30 میلی گرم در هر اونس دارند

 

  1. محصولات سویا: توفو سفت و شیر سویا سرشار از اگزالات هستند، به ترتیب 235 میلی گرم در هر وعده 3 اونس و 336 میلی گرم در هر 1 فنجان

 

  1. توت ها: تمشک با 48 میلی گرم در فنجان غذای پر اگزالات محسوب می شود

 

  1. چای: چای سیاه سرشار از اگزالات است، با 4.68 میلی گرم در هر اونس مایع

 

  1. شکلات: شکلات سرشار از اگزالات است، با 14.6 میلی گرم در هر اونس

 

  1. سیب زمینی: سیب زمینی سرشار از اگزالات است، با 11 میلی گرم در ½ فنجان

 Why High-Oxalate Foods Can Be Harmful for People With Kidney ...

به طور خلاصه، برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه باید از غذاهای پر اگزالات پرهیز کرد یا در حد اعتدال مصرف کرد. غذاهای سرشار از اگزالات عبارتند از اسفناج، ریواس، چغندر، چغندر سوئیسی، آجیل، محصولات سویا، انواع توت ها، چای، شکلات و سیب زمینی. مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

برخی از جایگزین های کم اگزالات برای غذاهای پر اگزالات چیست؟

جایگزین های زیادی برای غذاهای دارای اگزالات بالا وجود دارد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

 

  1. کلم پیچ و بوک چوی به جای اسفناج
  2. سیب زمینی شیرین به جای سیب زمینی سفید
  3. کلم بروکلی به جای شاتوت سوئیسی
  4. موز، تمشک، زغال اخته، گیلاس، توت فرنگی، سیب، زردآلو، لیمو، هلو به جای میوه هایی با اگزالات بالا مانند تمشک و پرتقال
  5. برنج سفید، آرد ذرت، سبوس جو دوسر به جای آرد برنج قهوه ای، بلغور، گندم سیاه، آرد ذرت، آرد سویا و توت گندم
  6. زنجبیل، مربای توت فرنگی / کنسرو، مالت، آویشن، چیپس سیب زمینی (کمتر از 3.5 اونس) به جای غذاهای پر اگزالات مانند شکلات، آجیل و دانه ها

 

مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. آنها می توانند به شما در ایجاد یک رژیم غذایی متعادل کمک کنند که نیازهای غذایی شما را برآورده کند و در عین حال خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

 

چگونه می توانم میوه ها و سبزیجات کم اگزالات را در رژیم غذایی خود بگنجانم؟

گنجاندن میوه ها و سبزیجات کم اگزالات در رژیم غذایی شما می تواند آسان و خوشمزه باشد. در اینجا چند نکته و مثال آورده شده است:

 

  1. میوه های کم اگزالات را انتخاب کنید: برخی از میوه های کم اگزالات عبارتند از موز، شاه توت، زغال اخته، گیلاس، توت فرنگی، سیب، زردآلو، لیمو، هلو و آناناس. این میوه ها را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد، به اسموتی ها اضافه کرد یا در دستور غذاها استفاده کرد.

 

  1. سبزیجات کم اگزالات را انتخاب کنید: برخی از سبزیجات کم اگزالات عبارتند از کلم بروکلی، گل کلم، کلم، کدو سبز، کاهو، خیار، قارچ، پیاز و نخود. این سبزیجات را می توان به صورت خام در سالاد، برشته، بخارپز یا سرخ شده مصرف کرد.

 

  1. از گیاهان و ادویه ها استفاده کنید: زنجبیل، آویشن و مالت گیاهان و ادویه هایی با اگزالات کم هستند که می توانند برای طعم دادن به وعده های غذایی خود استفاده شوند.

 

  1. غلات و نشاسته های کم اگزالات را انتخاب کنید: برخی از غلات و نشاسته های کم اگزالات شامل برنج سفید، آرد ذرت و سبوس جو دوسر هستند. این ها را می توان در دستور العمل هایی مانند سوپ، خورش و محصولات پخته استفاده کرد.

 

  1. از غذاهای پر اگزالات پرهیز کنید: از غذاهای پر اگزالات مانند اسفناج، ریواس، چغندر، چغندر سوئیس، آجیل، محصولات سویا، انواع توت ها، چای، شکلات و سیب زمینی باید اجتناب شود و یا در حد اعتدال مصرف شود.

 

  1. خیس کردن و پختن برخی سبزیجات و حبوبات: خیساندن و پختن برخی سبزیجات و حبوبات می تواند محتوای اگزالات آنها را کاهش دهد. به عنوان مثال، خیساندن و جوشاندن لوبیا می تواند محتوای اگزالات آنها را تا 50 درصد کاهش دهد.

 

به طور خلاصه، گنجاندن میوه ها و سبزیجات کم اگزالات در رژیم غذایی شما می تواند آسان و خوشمزه باشد. انتخاب میوه‌ها و سبزیجات کم اگزالات، استفاده از گیاهان و ادویه‌ها، انتخاب غلات و نشاسته‌های کم اگزالات، پرهیز از غذاهای پر اگزالات، خیساندن و پختن برخی سبزیجات و حبوبات، راه‌هایی برای گنجاندن غذاهای کم اگزالات در رژیم غذایی شما هستند. مهم است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

 

تشخیص سنگ :

آزمایشگاه‌های اختصاصی برای تشخیص سنگ و مدیریت نفرولیتیازیس فعال متابولیکی می‌توانند آزمایش‌ها و ارزیابی‌های تخصصی را برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه ارائه دهند. در اینجا چند راه وجود دارد که آزمایشگاه های اختصاصی می توانند به تشخیص و مدیریت سنگ کلیه کمک کنند:

 

  1. آزمایش تخصصی: آزمایشگاه های اختصاصی می توانند آزمایش های تخصصی را برای شناسایی نوع سنگ کلیه بیمار انجام دهند. این می تواند شامل آزمایش خون برای اندازه گیری سطح کلسیم، اسید اوریک و سایر موادی باشد که می توانند در تشکیل سنگ نقش داشته باشند. آزمایش‌های ادرار همچنین می‌تواند برای اندازه‌گیری سطوح اگزالات، سیترات و سایر موادی که می‌توانند به تشکیل سنگ کمک کنند، انجام شود.

 

  1. ارزیابی متابولیک: آزمایشگاه‌های اختصاصی می‌توانند ارزیابی‌های متابولیک را برای شناسایی اختلالات متابولیک زمینه‌ای که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشند، انجام دهند. این می تواند شامل آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون هایی باشد که کلسیم و سایر مواد معدنی را در بدن تنظیم می کنند و همچنین آزمایش هایی برای اندازه گیری عملکرد کلیه ها

 

  1. برنامه‌ریزی درمان: آزمایشگاه‌های اختصاصی می‌توانند بر اساس نتایج آزمایش‌های تخصصی و ارزیابی متابولیک به ایجاد برنامه‌های درمانی فردی برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه کمک کنند. این می تواند شامل توصیه هایی برای تغییرات رژیم غذایی، داروها برای جلوگیری از تشکیل سنگ و روش های کم تهاجمی برای برداشتن یا شکستن سنگ ها باشد

 

  1. مراقبت های بعدی: آزمایشگاه های اختصاصی می توانند نظارت مستمر و مراقبت های بعدی را برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه ارائه دهند. این می تواند شامل آزمایش منظم برای نظارت بر سطوح مواد معدنی و سایر مواد در خون و ادرار، و همچنین مطالعات تصویربرداری برای نظارت بر اندازه و محل سنگ ها باشد.

 

به طور خلاصه، آزمایشگاه‌های اختصاصی برای تشخیص سنگ و مدیریت نفرولیتیازیس فعال متابولیکی می‌توانند آزمایش‌های تخصصی، ارزیابی متابولیک، برنامه‌ریزی درمان و مراقبت‌های بعدی را برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه ارائه دهند. این آزمایشگاه‌ها می‌توانند به شناسایی نوع سنگ کلیه بیمار، شناسایی اختلالات متابولیک زمینه‌ای که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشند، ایجاد برنامه‌های درمانی فردی، و نظارت مستمر و مراقبت‌های پیگیری را کمک کنند.

برخی از آزمایشات رایج در آزمایشگاه اختصاصی برای تشخیص سنگ چیست؟

آزمایشگاه های اختصاصی برای تشخیص سنگ می توانند آزمایش های مختلفی را برای کمک به تشخیص و مدیریت سنگ کلیه انجام دهند. در اینجا چند آزمایش متداول وجود دارد که ممکن است در یک آزمایشگاه اختصاصی برای تشخیص سنگ انجام شود:

 

  1. پانل متابولیک پایه (BMP) یا پانل متابولیک جامع (CMP): این آزمایش‌های خون سطوح مواد معدنی و سایر موادی را در خون که می‌توانند به تشکیل سنگ کمک کنند، مانند کلسیم، اسید اوریک و الکترولیت‌ها اندازه‌گیری می‌کنند.

 

  1. آنالیز ادرار: این آزمایش سطوح مواد معدنی و سایر مواد موجود در ادرار را که می توانند در تشکیل سنگ نقش داشته باشند، مانند اگزالات، سیترات و اسید اوریک اندازه گیری می کند.

 

  1. تجزیه و تحلیل سنگ: این آزمایش شامل تجزیه و تحلیل سنگ کلیه برای تعیین ترکیب آن است. این اطلاعات می تواند به راهبردهای درمان و پیشگیری کمک کند.

 

  1. آزمایش های هورمونی: این آزمایش های خون سطح هورمون هایی را که کلسیم و سایر مواد معدنی بدن را تنظیم می کنند اندازه گیری می کند. سطوح غیر طبیعی هورمون می تواند به تشکیل سنگ کمک کند.

 

  1. آزمایش های تصویربرداری: آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن و سونوگرافی می تواند به شناسایی محل، اندازه و شکل سنگ های کلیه کمک کند.

 

  1. ارزیابی متابولیک: این ارزیابی شامل ترکیبی از آزمایش‌های خون و ادرار برای شناسایی اختلالات متابولیک زمینه‌ای است که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشد

 

به طور خلاصه، آزمایشگاه‌های اختصاصی تشخیص سنگ می‌توانند آزمایش‌های مختلفی را برای کمک به تشخیص و مدیریت سنگ کلیه انجام دهند. آزمایش‌های رایج شامل آزمایش‌های خون مانند BMP یا CMP، آزمایش ادرار، تجزیه و تحلیل سنگ، آزمایش‌های هورمونی، آزمایش‌های تصویربرداری و ارزیابی متابولیک است. این آزمایش‌ها می‌توانند به شناسایی نوع سنگ کلیه بیمار، شناسایی اختلالات متابولیک زمینه‌ای، توسعه برنامه‌های درمانی فردی، و نظارت مستمر و مراقبت‌های پیگیری کمک کنند.

ارزیابی هورمونی برای نفرولیتیازیس چیست؟

ارزیابی هورمونی برای نفرولیتیازیس شامل اندازه گیری سطح هورمون هایی است که کلسیم و سایر مواد معدنی را در بدن تنظیم می کنند. عدم تعادل هورمونی می تواند به تشکیل سنگ کلیه کمک کند. در اینجا چند آزمایش رایج که ممکن است به عنوان بخشی از ارزیابی هورمونی برای نفرولیتیازیس انجام شود، آورده شده است:

 

  1. آزمایش هورمون پاراتیروئید (PTH): این آزمایش خون سطوح PTH را که سطح کلسیم را در بدن تنظیم می کند، اندازه گیری می کند. سطوح بالای PTH می تواند به تشکیل سنگ های کلسیمی کمک کند

 

  1. آزمایش 25 هیدروکسی ویتامین D: این آزمایش خون سطح ویتامین D را اندازه گیری می کند که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. سطوح پایین ویتامین D می تواند به تشکیل سنگ های کلسیمی کمک کند

 

  1. تست های عملکرد تیروئید: این آزمایش های خون سطح هورمون های تیروئید را اندازه گیری می کند که می تواند بر سطح کلسیم در بدن تأثیر بگذارد. عملکرد غیر طبیعی تیروئید می تواند به تشکیل سنگ های کلسیمی کمک کند

 

  1. آزمایش های آلدوسترون و رنین: این آزمایش های خون سطح آلدوسترون و رنین را که سطح سدیم و پتاسیم را در بدن تنظیم می کنند، اندازه گیری می کند. سطوح غیر طبیعی این هورمون ها می تواند به شکل گیری انواع خاصی از سنگ های کلیه کمک کند

 

  1. آزمایش ادرار: آزمایش ادرار می تواند سطح مواد معدنی و سایر موادی را که می توانند در تشکیل سنگ نقش دارند، مانند اگزالات، سیترات و اسید اوریک اندازه گیری کند. عدم تعادل هورمونی می تواند بر سطوح این مواد در ادرار تأثیر بگذارد.

 

به طور خلاصه، ارزیابی هورمونی برای نفرولیتیازیس شامل اندازه گیری سطح هورمون هایی است که کلسیم و سایر مواد معدنی را در بدن تنظیم می کنند. تست های رایج شامل تست PTH، تست ۲۵ هیدروکسی ویتامین D، تست عملکرد تیروئید، تست آلدوسترون و رنین و آزمایش ادرار می باشد. این آزمایشات می تواند به شناسایی عدم تعادل هورمونی که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشد کمک کند و راهبردهای درمان و پیشگیری را راهنمایی کند.

 

چگونه ارزیابی هورمونی در تشخیص نفرولیتیازیس کمک می کند؟

ارزیابی هورمونی می تواند با شناسایی عدم تعادل هورمونی که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشد، به تشخیص نفرولیتیازیس کمک کند. در اینجا چند راه وجود دارد که ارزیابی هورمونی می تواند در تشخیص نفرولیتیازیس کمک کند:

 

  1. شناسایی عدم تعادل هورمونی: ارزیابی هورمونی می تواند به شناسایی عدم تعادل هورمونی کمک کند که ممکن است در تشکیل سنگ کلیه نقش داشته باشد. به عنوان مثال، سطوح بالای هورمون پاراتیروئید (PTH) می‌تواند به تشکیل سنگ‌های کلسیمی کمک کند، در حالی که سطوح پایین ویتامین D نیز می‌تواند به تشکیل سنگ‌های کلسیمی کمک کند

 

  1. راهبردهای درمان و پیشگیری: ارزیابی هورمونی می تواند به راهنمایی استراتژی های درمان و پیشگیری برای سنگ کلیه کمک کند. برای مثال، اگر بیمار دارای سطوح بالایی از PTH باشد، درمان ممکن است شامل داروهایی برای کاهش سطح PTH و جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلسیمی باشد.

 

  1. شناسایی اختلالات متابولیک زمینه ای: ارزیابی هورمونی می تواند به شناسایی اختلالات متابولیک زمینه ای که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشند کمک کند. به عنوان مثال، عملکرد غیر طبیعی تیروئید می تواند به تشکیل سنگ های کلسیمی کمک کند

 

  1. نظارت بر اثربخشی درمان: ارزیابی هورمونی می تواند به نظارت بر اثربخشی درمان سنگ کلیه کمک کند. به عنوان مثال، اگر بیمار برای کاهش سطح PTH دارو مصرف می کند، ارزیابی هورمونی می تواند برای نظارت بر سطح PTH و اطمینان از اثربخشی دارو استفاده شود

 

به طور خلاصه، ارزیابی هورمونی می‌تواند با شناسایی عدم تعادل هورمونی که ممکن است در تشکیل سنگ نقش داشته باشد، هدایت استراتژی‌های درمان و پیشگیری، شناسایی اختلالات متابولیک زمینه‌ای، و نظارت بر اثربخشی درمان، به تشخیص نفرولیتیازیس کمک کند. ارزیابی هورمونی ممکن است شامل آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطوح هورمون‌هایی مانند PTH و ویتامین D و همچنین آزمایش ادرار برای اندازه‌گیری سطوح مواد معدنی و سایر موادی باشد که می‌توانند در تشکیل سنگ نقش داشته باشند.

 

 


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir