همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

سونوگرافی چیست-آماده سازی جهت سونوگرافی

سونوگرافی شکم چیست؟

تصویربرداری اولتراسوند یک آزمایش پزشکی غیر تهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و درمان

شرایط پزشکی کمک می کند. ایمن و بدون درد است. با استفاده از امواج صوتی تصاویری از داخل بدن تولید می کند. به تصویربرداری اولتراسوند سونوگرافی نیز گفته می شود. از یک پروب کوچک به نام مبدل و ژل استفاده می کند که مستقیماً روی پوست قرار می گیرد. امواج صوتی با فرکانس بالا از کاوشگر از طریق ژل به بدن حرکت می کنند. کاوشگر صداهایی را که به عقب باز می گردند جمع آوری می کند. یک کامپیوتر از آن امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر استفاده می کند. در معاینات سونوگرافی از اشعه (اشعه ایکس) استفاده نمی شود. از آنجایی که اولتراسوند تصاویر را در زمان واقعی می گیرد، می تواند ساختار و حرکت اندام های داخلی بدن را نشان دهد. این تصاویر همچنین می توانند جریان خون را در رگ های خونی نشان دهند.

سونوگرافی شکم تصویری از اندام ها و سایر ساختارهای قسمت فوقانی شکم ایجاد می کند.

مطالعه سونوگرافی داپلر ممکن است بخشی از معاینه سونوگرافی شکم باشد.

سونوگرافی داپلر یک تکنیک سونوگرافی ویژه است که حرکت مواد را در بدن ارزیابی می کند. این به پزشک اجازه می دهد تا جریان خون را از طریق شریان ها و سیاهرگ ها در بدن ببیند و ارزیابی کند.

برخی از کاربردهای رایج این روش چیست؟

تصویربرداری اولتراسوند شکم برای ارزیابی موارد زیر انجام می شود:

کلیه ها

کبد

كيسه صفرا

مجاری صفراوی

پانکراس

طحال

آئورت شکمی و سایر رگ های خونی شکم

سونوگرافی برای کمک به تشخیص انواع بیماری ها مانند:

درد یا اتساع شکم (بزرگ شدن)

عملکرد غیر طبیعی کبد

بزرگ شدن اندام شکمی

سنگ کلیه

سنگ کیسه صفرا

آنوریسم آئورت شکمی (AAA)

علاوه بر این، سونوگرافی ممکن است برای ارائه راهنمایی برای بیوپسی استفاده شود.

سونوگرافی داپلر به پزشک کمک می کند تا موارد زیر را ببیند و ارزیابی کند:

انسداد جریان خون (مانند لخته)

تنگ شدن عروق

تومورها و ناهنجاری های مادرزادی عروقی

کاهش یا عدم وجود جریان خون به اندام های مختلف مانند بیضه ها یا تخمدان ها

افزایش جریان خون که ممکن است نشانه عفونت باشد

چگونه باید تهیه کنم؟

لباس راحت و گشاد بپوشید. ممکن است لازم باشد تمام لباس ها و جواهرات را در ناحیه مورد بررسی بردارید.

ممکن است لازم باشد برای این روش لباسی را به تن کنید.

آماده سازی بستگی به نوع سونوگرافی شما دارد.

برای مطالعه کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالمعده، ممکن است از شما خواسته شود که عصر قبل از آزمایش یک وعده غذایی بدون چربی بخورید و سپس از خوردن غذا به مدت 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش خودداری کنید.

برای سونوگرافی کلیه، ممکن است از شما خواسته شود که حدود یک ساعت قبل از آزمایش، چهار تا شش لیوان مایع بنوشید تا مثانه شما پر شود. ممکن است از شما خواسته شود که هشت تا 12 ساعت قبل از آزمایش از خوردن غذا خودداری کنید تا از تجمع گاز در روده جلوگیری کنید.

برای سونوگرافی آئورت، ممکن است لازم باشد 8 تا 12 ساعت قبل از آزمایش از خوردن غذا خودداری کنید. 

ظاهر تجهیزات چگونه است

دستگاه های اولتراسوند از یک کنسول کامپیوتر، مانیتور ویدئو و یک مبدل متصل تشکیل شده است. مبدل یک دستگاه کوچک دستی است که شبیه میکروفون است. برخی از امتحانات ممکن است از مبدل های مختلف (با قابلیت های مختلف) در طول یک امتحان استفاده کنند. مبدل امواج صوتی غیرقابل شنیدن و با فرکانس بالا را به داخل بدنه می فرستد و به پژواک های برگشتی گوش می دهد. همین اصول در مورد سونارهای مورد استفاده قایق ها و زیردریایی ها نیز صدق می کند.

تکنسین مقدار کمی ژل را روی ناحیه مورد بررسی قرار می دهد و مبدل را در آنجا قرار می دهد. این ژل به امواج صوتی اجازه می دهد تا بین مبدل و ناحیه مورد بررسی به عقب و جلو حرکت کنند. تصویر اولتراسوند بلافاصله روی یک مانیتور ویدیویی قابل مشاهده است. کامپیوتر تصویر را بر اساس بلندی (دامنه)، گام (فرکانس) و زمان لازم برای بازگشت سیگنال اولتراسوند به مبدل ایجاد می کند. همچنین در نظر می گیرد که صدا از چه نوع ساختار بدن و/یا بافتی عبور می کند.

روش کار چگونه است؟

تصویربرداری اولتراسوند از همان اصول سونار استفاده می کند که خفاش ها، کشتی ها و ماهیگیران از آن استفاده می کنند. هنگامی که یک موج صوتی به یک جسم برخورد می کند، به عقب باز می گردد یا پژواک می دهد. با اندازه گیری این امواج پژواک، می توان میزان فاصله جسم و همچنین اندازه، شکل و قوام آن را تعیین کرد. این شامل اینکه آیا جسم جامد است یا پر از مایع است.

پزشکان از اولتراسوند برای تشخیص تغییرات ظاهری اندام‌ها، بافت‌ها و عروق و تشخیص توده‌های غیرطبیعی مانند تومورها استفاده می‌کنند.

در معاینه اولتراسوند، یک مبدل هم امواج صوتی را ارسال می کند و هم امواج پژواک (بازگشت) را ضبط می کند. هنگامی که مبدل بر روی پوست فشار داده می شود، پالس های کوچکی از امواج صوتی غیرقابل شنیدن و فرکانس بالا را به بدن می فرستد. همانطور که امواج صوتی از اندام‌های داخلی، مایعات و بافت‌ها منعکس می‌شوند، گیرنده حساس در مبدل تغییرات کوچکی را در زیر و بم و جهت صدا ثبت می‌کند. یک کامپیوتر فوراً این امواج امضا را اندازه گیری می کند و آنها را به صورت تصاویر بلادرنگ بر روی مانیتور نمایش می دهد. تکنسین معمولاً یک یا چند فریم از تصاویر متحرک را به عنوان تصاویر ثابت می گیرد. آنها همچنین ممکن است حلقه های ویدئویی کوتاهی از تصاویر را ذخیره کنند.

سونوگرافی داپلر، یک تکنیک ویژه سونوگرافی، جهت و سرعت سلول های خونی را هنگام حرکت در عروق اندازه گیری می کند. حرکت سلول های خونی باعث تغییر در گام امواج صوتی منعکس شده (به نام اثر داپلر) می شود. یک کامپیوتر صداها را جمع آوری و پردازش می کند و نمودارها یا تصاویر رنگی ایجاد می کند که نشان دهنده جریان خون در رگ های خونی است.

روش چگونه انجام می شود؟

برای اکثر معاینات اولتراسوند، شما رو به بالا روی میز امتحانی که می تواند کج یا جابجا شود، دراز می کشید. بیماران ممکن است برای بهبود کیفیت تصاویر به هر دو طرف برگردند.

Pelvic Ultrasound | Johns Hopkins Medicine سونوگرافی واژینال

رادیولوژیست (پزشکی که مخصوصاً برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی آموزش دیده است) یا سونوگرافیست شما را روی میز معاینه قرار می دهد. آنها یک ژل مبتنی بر آب را در ناحیه تحت معاینه بدن اعمال می کنند. ژل به ترانسدیوسر کمک می کند تا تماس ایمن با بدن برقرار کند. همچنین محفظه های هوا بین مبدل و پوست را که می توانند مانع از عبور امواج صوتی به بدن شما شوند را از بین می برد. سونوگرافی ترانسدیوسر را روی بدن قرار می دهد و آن را در ناحیه مورد نظر به جلو و عقب حرکت می دهد تا تصاویر مورد نظر را بگیرد.

  فشار دادن مبدل بر روی ناحیه مورد بررسی معمولا ایجاد درد نمیکند. با این حال، اگر ناحیه حساس باشد، ممکن است فشار یا درد جزئی از مبدل احساس کنید.

پزشکان سونوگرافی داپلر را با همان مبدل انجام می دهند.

How to Prepare for an Ultrasound

پس از تکمیل تصویربرداری، تکنسین ژل شفاف اولتراسوند را از روی پوست شما پاک می کند. هر قسمتی که باقی بماند به سرعت خشک می شود. ژل اولتراسوند معمولاً لباس را لکه دار یا تغییر رنگ نمی دهد.

Preparing for an Ultrasound of Your Abdomen | Sansum Clinic تصویر داپلر رنگی از عروق کبد

در حین و بعد از عمل چه چیزی را تجربه خواهم کرد؟

اکثر معاینات سونوگرافی بدون درد، سریع و به راحتی قابل تحمل هستند.

سونوگرافی شکم معمولا در عرض 30 دقیقه کامل می شود.

اگر پزشک معاینه سونوگرافی داپلر را انجام دهد، ممکن است صداهای نبض مانندی را بشنوید که با نظارت و اندازه‌گیری جریان خون تغییر می‌کنند.

وقتی معاینه کامل شد، ممکن است تکنسین از شما بخواهد لباس بپوشید و منتظر بمانید تا تصاویر سونوگرافی را بررسی کند.

پس از معاینه سونوگرافی، باید بتوانید بلافاصله فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

چه کسی نتایج را تفسیر می کند و چگونه می توانم آنها را دریافت کنم؟

یک رادیولوژیست، یک دکتر آموزش دیده برای نظارت و تفسیر معاینات رادیولوژی، تصاویر را تجزیه و تحلیل خواهد کرد. رادیولوژیست گزارش امضا شده ای را برای پزشکی که درخواست معاینه کرده است ارسال می کند. سپس پزشک شما نتایج را با شما در میان می گذارد. در برخی موارد، رادیولوژیست ممکن است نتایج را پس از معاینه با شما در میان بگذارد.

ممکن است نیاز به یک معاینه بعدی داشته باشید. اگر چنین است، پزشک دلیل آن را توضیح خواهد داد. گاهی اوقات یک معاینه بعدی یک مشکل بالقوه را با تعداد بازدیدهای بیشتر یا یک تکنیک تصویربرداری خاص ارزیابی می کند. همچنین ممکن است ببیند آیا در طول زمان تغییری در یک موضوع ایجاد شده است یا خیر. معاینات بعدی اغلب بهترین راه برای دیدن اینکه آیا درمان موثر است یا مشکلی نیاز به توجه دارد.

مزایا در مقابل خطرات چیست؟

فواید

اکثر اسکن های اولتراسوند غیرتهاجمی هستند (بدون سوزن یا تزریق).

گاهی اوقات، معاینه سونوگرافی ممکن است به طور موقت ناراحت کننده باشد، اما نباید دردناک باشد.

سونوگرافی به طور گسترده ای در دسترس است، استفاده از آن آسان است و نسبت به سایر روش های تصویربرداری ارزان تر است.

تصویربرداری اولتراسوند بسیار ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.

اسکن اولتراسوند تصویر واضحی از بافت های نرم ارائه می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند.

سونوگرافی تصویربرداری در زمان واقعی را ارائه می دهد. این باعث می شود که ابزار خوبی برای هدایت روش های کم تهاجمی مانند بیوپسی سوزنی و آسپیراسیون مایع باشد.

خطرات

سونوگرافی تشخیصی استاندارد هیچ اثر مضر شناخته شده ای برای انسان ندارد.

محدودیت های سونوگرافی شکم چیست؟

امواج اولتراسوند توسط هوا یا گاز مختل می شوند. بنابراین، سونوگرافی یک تکنیک تصویربرداری ایده آل برای روده پر از هوا یا اندام هایی که توسط روده پوشانده شده اند، نیست. سونوگرافی برای تصویربرداری از ریه های پر از هوا مفید نیست، اما ممکن است برای تشخیص مایع اطراف یا درون ریه ها استفاده شود. به طور مشابه، اولتراسوند نمی تواند به استخوان نفوذ کند، اما ممکن است برای تصویربرداری از شکستگی استخوان یا برای عفونت اطراف استخوان استفاده شود.

تصویربرداری از بیماران بزرگ با سونوگرافی دشوارتر است زیرا مقادیر بیشتری از بافت امواج صوتی را با عبور از عمق بدن ضعیف‌تر می‌کند و باید برای تجزیه و تحلیل به مبدل بازگردند.


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir