همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

آپاندیسیت حاد,التهاب آپاندیس

آپاندیسیت، وضعیتی که با التهاب آپاندیس مشخص می شود، می تواند

باعث درد و ناراحتی شدید شکم شود. تشخیص زودهنگام برای درمان سریع بسیار مهم است. تظاهرات بالینی و روش های تصویربرداری خصوصا سونوگرافی برای تشخیص آپاندیسیت استفاده می شود. آگاهی از اپیدمیولوژی آپاندیسیت، از جمله شیوع آن و عوامل خطر مهم است. گزینه های درمانی از برداشتن آپاندیس با جراحی تا روش های غیرجراحی مانند آنتی بیوتیک ها متغیر است. بهبودی پس از آپاندکتومی نیاز به مراقبت و توجه مناسب دارد. به یاد داشته باشید که آپاندیسیت درمان نشده یا شدید می تواند منجر به عوارض شود. در جریان باشید، علائم را بشناسید و در صورت نیاز به دنبال کمک پزشکی باشید. بیایید آگاهی را در مورد آپاندیسیت افزایش دهیم و تشخیص زودهنگام را برای نتایج بهتر ترویج دهیم.

Appendicitis - Symptoms and causes - Mayo Clinic

آپاندیسیت وضعیتی است که با التهاب آپاندیس، یک کیسه کوچک و نازک متصل به روده بزرگ مشخص می شود. التهاب معمولاً به دلیل انسداد مجرای آپاندیس رخ می‌دهد که می‌تواند در اثر عفونت یا انسداد توسط مواد مدفوع یا سایر اجسام خارجی ایجاد شود. التهاب می تواند به سایر قسمت های آپاندیس گسترش یابد و منجر به درد و ناراحتی شدید شکمی شود. آپاندیسیت یک بیماری جراحی شایع و فوری با تظاهرات گوناگون، همپوشانی زیاد با سایر سندرم های بالینی و عوارض قابل توجه است که با تأخیر تشخیصی افزایش می یابد. اگر آپاندیسیت درمان نشود، می تواند منجر به عوارض شدید، از جمله سوراخ شدن یا سپسیس شود . درمان استاندارد آپاندیسیت، برداشتن آپاندیس با جراحی (آپاندکتومی) است .

Appendicitis - Gastrointestinal Disorders - MSD Manual Professional Edition

\\\\
روش های مختلفی برای تشخیص آپاندیسیت استفاده می شود که عبارتند از:

1. معاینه فیزیکی: پزشک شما احتمالاً سابقه ای از علائم و نشانه های شما را می گیرد و شکم شما را معاینه می کند. آنها ممکن است فشار ملایمی بر ناحیه دردناک وارد کنند، و هنگامی که فشار به طور ناگهانی رها شود، درد آپاندیسیت اغلب بدتر می شود، که نشان دهنده ملتهب بودن صفاق مجاور است.

2. آزمایش خون: این به پزشک شما اجازه می دهد تا تعداد گلبول های سفید خون بالا را بررسی کند که ممکن است نشان دهنده عفونت باشد.

3. آزمایش ادرار: ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک آزمایش ادرار انجام دهید تا مطمئن شود که عفونت دستگاه ادراری یا سنگ کلیه باعث درد شما نمی شود.

4. آزمایش‌های تصویربرداری: پزشک شما همچنین ممکن است برای کمک به تأیید آپاندیسیت یا یافتن دلایل دیگر درد شما، عکس‌برداری با اشعه ایکس شکم، سونوگرافی شکم، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را توصیه کند. اولتراسوند (سونوگرافی ) اولین روش تصویربرداری برای تشخیص آپاندیسیت حاد است.

acute appendicitis in ultrasound image | Download Scientific Diagram

5. سابقه پزشکی: پزشک سوالاتی را برای کمک به رد سایر مشکلات سلامتی می پرسد. آنها می خواهند بدانند که درد شکم شما چه زمانی شروع شده است، چه احساس بدی دارد و دقیقاً کجا آن را احساس می کنید.

6. آزمایشات آزمایشگاهی: برای اینکه بفهمید آیا درد شکمی شما آپاندیسیت است یا خیر، پزشک ممکن است آزمایش خون، آزمایش خون پروتئین واکنشی c (CRP) را برای یافتن سایر علل التهاب، آزمایش ادرار برای رد سایر شرایط و یک آزمایش خون تجویز کند. تست بارداری برای زنان .

7. مشاهده: اگر تشخیص آپاندیسیت از شرح حال و معاینه فیزیکی بیمار مشخص باشد، نیازی به آزمایش بیشتر نیست و ارجاع فوری جراحی ضروری است. هنگامی که تشخیص واضح نیست، گزینه های مدیریتی برای آپاندیسیت مشکوک شامل مشاهده در بیمارستان، تصویربرداری تشخیصی برای روشن شدن تشخیص، لاپاراسکوپی و آپاندکتومی است .

Signs of Appendicitis | Prestige ER

مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص آپاندیسیت ممکن است دشوار باشد زیرا تعدادی از شرایط دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. همه مبتلایان به آپاندیسیت همه علائم معمولی را نشان نمی دهند، که فقط در نیمی از موارد وجود دارد.
\\\\\
در اینجا اپیدمیولوژی آپاندیسیت آمده است:

Acute appendicitis: Epidemiology, treatment and outcomes- analysis of 16544  consecutive cases

- آپاندیسیت اغلب در سنین 5 تا 45 سالگی با میانگین سنی 28 رخ می دهد. با این حال، اغلب در افراد بین 10 تا 30 سال رخ می دهد.
- مردان استعداد کمی بیشتر از زنان برای ابتلا به آپاندیسیت حاد دارند، با بروز مادام العمر به ترتیب 8.6% و 6.7% برای مردان و زنان.

Annual incidence of appendicitis (per 100,000 people) in Taiwan... |  Download Scientific Diagram

- تقریباً 233 نفر از هر 100000 نفر به آپاندیسیت مبتلا می شوند
- در انگلستان، سالانه حدود 50000 نفر با آپاندیسیت در بیمارستان بستری می شوند.
- بروز آپاندیسیت از نظر جغرافیایی متفاوت است و نرخ بالاتری در کشورهای توسعه یافته گزارش شده است.

مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص آپاندیسیت ممکن است دشوار باشد زیرا تعدادی از شرایط دیگر می توانند علائم مشابهی ایجاد کنند. همه مبتلایان به آپاندیسیت همه علائم معمولی را نشان نمی دهند، که فقط در نیمی از موارد وجود دارد.
\\\
گزینه های درمانی آپاندیسیت عبارتند از:

Laparoscopic Appendix Removal (Appendectomy) Surgery Patient Information

1. آپاندکتومی: رایج ترین و استانداردترین درمان آپاندیسیت برداشتن آپاندیس ملتهب با جراحی است که به عنوان آپاندکتومی شناخته می شود. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می شود. جراحان می توانند آپاندکتومی را با استفاده از جراحی باز یا جراحی لاپاراسکوپی انجام دهند . جراحی لاپاراسکوپی اغلب ترجیح داده می شود زیرا زمان بهبودی سریع تری را ارائه می دهد.

2. درمان آنتی بیوتیکی: در برخی موارد، به ویژه برای آپاندیسیت خفیف یا در مراحل اولیه، ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان عفونت و کاهش التهاب تجویز شود. آنتی بیوتیک ها ممکن است به عنوان یک اقدام موقت برای کاهش علائم یا به عنوان جایگزینی برای جراحی در شرایط خاص استفاده شوند . با این حال، توجه به این نکته مهم است که آنتی بیوتیک ها به تنهایی ممکن است برای رفع طولانی مدت آپاندیسیت کافی نباشند و ممکن است در آینده نیز جراحی مورد نیاز باشد.

3. مشاهده: در برخی موارد که تشخیص آپاندیسیت نامشخص است یا علائم خفیف هستند، ممکن است یک دوره مشاهده توصیه شود. در این مدت، بیمار از نظر هرگونه تغییر یا بدتر شدن علائم به دقت تحت نظر است. در صورت بهبود یا برطرف شدن علائم، جراحی ممکن است ضروری نباشد.

Treating Appendicitis With Antibiotics

مهم است که برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی مناسب آپاندیسیت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید. مداخله جراحی سریع معمولاً برای جلوگیری از عوارضی مانند ترکیدن آپاندیس و عفونت توصیه می شود.


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir