همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

سندرم عضله کوادراتوس لومباروم ـQL syndrome

 

ماهیچه QL

Quadratus Lumborum عمیق ترین ماهیچه ناحیه کمر است. از لگن تا دنده آخر امتداد دارد. در هنگام نشستن،

راه رفتن و ایستادن منقبض می شود و بنابراین بسیار مستعد ایجاد درد است. درد معمولاً در اثر استفاده بیش از حد ایجاد می شود، اما گاهی اوقات می تواند ناشی از ضعف و تنش باشد. ایستادن مداوم در یک وضعیت باعث کاهش جریان خون و در نتیجه راه را برای درد هموار می کند. در عین حال، ضعف عضلات بازکننده پشت نیز می‌تواند پایه‌ای برای درد باشد زیرا فشاری بر روی کوادراتوس لومبوروم وارد می‌کند.

 

علائم

اکثر بیماران با درگیری کوادراتوس کمری با کمردرد مراجعه می کنند.

کمردرد به سه سندرم تقسیم می شود:

سندرم کمردرد گردن رحم:

درد در زیر خط نوکال و بالای اولین فرآیند عرضی مهره‌های قفسه سینه و از طرفی اطراف سطح جانبی گردن.

سندرم کمر درد قفسه سینه :

درد در قسمت بالایی و میانی تنه بین T1 تا T12 تجربه می شود.

سندرم کمر درد لومبوساکرال  :

این مترادف برای کمردرد است. درد در زیر دنده دوازدهم و بالای چین های گلوتئال قرار دارد. در برخی موارد، علائم تشعشعی در اندام تحتانی وجود دارد. سندرم کوادراتوس کمری در این دسته از کمردرد قرار می گیرد.

سندرم درد میوفاشیال (MPS) عضلات تثبیت کننده ستون فقرات یکی از شایع ترین علل کمردرد مزمن است . با این حال، MPS اغلب نادیده گرفته می شود. در میان عضلات تثبیت کننده ستون فقرات، کوادراتوس کمری (QL) اغلب یک نقطه ماشه ای است و محل کمردرد ارجاع شده استفاده بیش از حد و کشیدگی QL یکی از دلایل اصلی درد مزمن در کمر است.

 

MPS با علائمی مشخص می شود که شامل حساسیت عضلانی موضعی، نقاط ماشه ای میوفاسیال، نوار محکم داخل عضلانی قابل لمس و پاسخ به انقباض عضلانی است. MPS یکی از علل شایع درد و اختلال در سیستم اسکلتی عضلانی است و 20 تا 95 درصد از موارد درد اسکلتی عضلانی را در کلینیک های سرپایی و مراکز مدیریت درد تشکیل می دهد. هدف اصلی مدیریت MPS شکستن چرخه معیوب درد از طریق حذف نقاط ماشه ای است. درمان های مختلفی برای از بین بردن نقاط ماشه ای میوفاشیال وجود دارد، از جمله تزریق نقطه ماشه ای (TPI)، فشرده سازی ایسکمیک، کشش، ماساژ، و روش های درمانی، از جمله اولتراسوند و تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست. درمان‌های مختلفی وجود دارد، اما مؤثرترین درمان برای MPS هنوز در حال بحث است.  با درد و تنش در ناحیه کمر مشخص می شود.

 

نوع و شدت درد می تواند متفاوت باشد. کمردرد اغلب به عنوان یک درد عمیق توصیف می شود، اما بسته به علت آن می تواند به صورت تیز و حاد نیز احساس شود. اگرچه این ناراحتی معمولا در هنگام استراحت رخ می دهد، اما با حرکت بدتر می شود. دراز کشیدن، راه رفتن، ایستادن و غلت زدن ممکن است درد را تشدید کند. درد شدیدی نیز ممکن است هنگام عطسه یا سرفه احساس شود. درد کوادراتوس کمری حتی می تواند در فعالیت های روزانه مانند راه رفتن و نشستن اختلال ایجاد کند.

 

درد کوادراتوس کمری می تواند مزمن شود. درد طولانی مدت اغلب کیفیت زندگی و رفاه فرد را مختل می کند و از نظر جسمی نیز بر او تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به کمردرد مزمن نسبت به افرادی که درد مزمن ندارند، بیشتر دچار اضطراب و افسردگی می شوند.

 

همچنین، اگر یک قسمت از بدن باعث درد می شود، قسمت های دیگر سعی می کنند از ناحیه دردناک حمایت کنند. به عنوان مثال، اگر کوادراتوس کمری سفت و دردناک باشد، ممکن است متوجه شویم که فرد با تغییر وضعیت بدن خود شروع به پیچ خوردن یا تغییر راه رفتن می کند. این وضعیت در حال تغییر می تواند بار اضافی را روی سایر قسمت های بدن مانند باسن وارد کند و درد را بیشتر افزایش دهد.

 

لمس کوادراتوس کمری

محل لمس : لب داخلی استخوان ایلیاک در قسمت پارا نخاعی.

حساسیت بیش از حد در این ناحیه نشان می دهد که عضله تحت کشش است. Iliopsoas و Quadratus lumborum هر دو روی لب داخلی تاج ایلیاک با هم ترکیب می شوند بنابراین افزایش کشش روی هر دو عضله خواهد بود.

نقاط ماشه ای

نقطه ماشه ای ناحیه حساسی از عضله یا بافت همبند است که هنگام تحریک یا فشار دادن درد می کند. نقاط ماشه ای نیز اغلب به عنوان گره های کوچک توصیف می شوند. فشار دادن نقطه ماشه ای نیز می تواند باعث درد جهت دار یا تشعشعی شود. درد ناشی از تشعشع، ناراحتی است که با فشار دادن نقطه حساس، در قسمت‌های مختلف بدن بیشتر احساس می‌شود. نقاط ماشه ای کوادراتوس کمری می توانند باعث درد در ناحیه کمر، لگن و باسن شوند.

نقاط ماشه ای Quadratus lumborum می تواند باعث درد عمیق در ناحیه کمر یا احساس ضربه چاقو در لگن یا لگن شود. همچنین هنگامی که QL هنگام سرفه یا عطسه کوتاه می شود، می تواند باعث درد شدید شود.

 

علل

وضعیت بدنی ضعیف

استرس های شغلی مانند نشستن یا ایستادن طولانی مدت در محل کار یا فعالیت های بلند کردن مداوم.

شیوه زندگی کم تحرک

چاقی

گرفتگی عضله

بارداری

اندازه گیری نتیجه

آستانه درد فشار: این آستانه توسط یک الگومتر فشار اندازه گیری می شود. الگومتر به صورت عمودی بر روی نقطه حساس عضله اعمال می شود و بیمار باید پس از احساس درد، "STOP" را بگوید. واحدی که در آن اندازه گیری می شود کیلوگرم بر سانتی متر مربع است .

مقیاس آنالوگ بصری : معیاری که معمولاً برای درد استفاده می شود.

مدیریت فیزیوتراپی

از آنجایی که سندرم Quadratus lumborum تحت عنوان سندرم کمر درد لومبوساکرال قرار دارد، بسیاری از ساختارهای اطراف باید در طول درمان مورد توجه قرار گیرند.

 Physiotherapy for Quadratus Lumborum Syndrome. Image 2 of 2

استراتژی ها:

رفع تنش ایلیوپسواس و عضلات و فاسیا در تماس با آن. و ماهیچه هایی که از نظر ساختاری به رباط ساکروتوبروس متصل می مانند.

کاهش آتروفی گلوتئوس مدیوس ، گلوتئوس ماکسیموس ، رباط ساکروتوبروس و ارکتور اسپاینا.

آموزش مجدد الگوهای صحیح شلیک حرکتی تنه و ران با تمرینات.

درمان فیزیوتراپی

Physiotherapy for Quadratus Lumborum Syndrome. Image 1 of 2

سندرم کوادراتوس کمری معمولاً در بیماران مبتلا به کمردرد (همانطور که در بالا ذکر شد) و همچنین در سندرم درد پاتلوفمورال دیده می شود. در شرایط کمردرد مزمن، کوادراتوس کمر تحت کشش است و با نقاط ماشه ای ظاهر می شود. درمان نقطه ماشه ای دستی موثر است و باعث تسکین نقاط ماشه ای می شود. درای سوزن یکی دیگر از روش های درمانی است که باعث تسکین فوری درد در نقطه ماشه ای می شود و سوزش باعث کاهش تنش و حساسیت عضله بیش فعال می شود. چند روش متداول برای این بیماری TENS و اولتراسوند هستند. به کاهش درد و تحریک پذیری کمک می کند. کشش کوادراتوس کمری در بیماران مبتلا به کمردرد غیراختصاصی نیز موثر است.  بیمار می تواند خود ماساژ و کرایوتراپی را در خانه ادامه دهد.


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir