همه روزه صبح ها:۸:۳۰ الی ۱۲:۳۰

بعد اظهر ها از ۳ الی ۸:۳۰ به جز پنجشنبه بعداظهر  

تمرینات kegel

تمرین های kegel

درسال 1948 میلادی تمرین های kegel  برای اولین بارتوسط دکتر آرنولد کگال

جهت تقویت عضلات کف لگن پیشنهاد شد.دکتر کگل در طی مطالعات خود نشان داد که با استفاده از ورزشهای اختصاصی جهت عضلات کف لگن میتوان در بیمارانی که مبتلا به پائین کشیدگی ساختارهای لگنی از جمله سیستوسل cystocele(پائین آمدن مثانه) رکتوسل rectocele(پائین آمدن رکتوم) و همچنین بی اختیاری ادرار ناشی ازوجود استرس را بهبود بخشید.

آناتومی:

ساختار محافظ و حمایت کننده عضلانی و همچنین ساختارهای لیگامانی درحفره لگن .وجود دارند که شامل عضلات  کف لگن ودیواره واژن و همچنین غلاف تندونی کمانی حفره لگن و همچنین فاشیای داخلی حفره لگن میباشد . عضلات کف لگن (PFM) شامل عضلات لیویتور انی (levator-ani)  و همچنین ککسیجیوس ماسلس (coccygeus -muscels) میباشد.

عضله لیویتورآنی شامل سه عضله کوچکتر ازجمله پییوبو رکتالیس – (puborectealis)پییوبوکوسجیسیوس (pubococcygeus)-ایلیوکوکسیجیوس(iliococcygeus) می باشد.

این سه عضله تشکیل صفحه عضلانی داده که از ساختار کف لگن حمایت می کنند . این ساختارعضلانی با گذرزمان و افزایش سن همچنین درزمان بارداری وزایمانهای از طریق واژن وهمچنین جراحی در این نواحی ضعیف شده و امکان جابه جائی تحتانی (پائین کشیدگی) اعضاء لگنی را به دنبال دارد .(organ-prolapse)

روش های درمانی

درمانورهای کگل دریکی از مراحل انقباضها به صورت کاملا سریع بوده و سپس سریعا ریکلس می شوند لیکن بسته به شرایط فرد می تواندانقباضات طولانی مدت به همراه دم بازدم اتفاق بیافتد.در زمان انقباض فرد باید تمامی عضلات کف لگن رامنقبض کرده وسپس به آرامی ریلکس نماید .این انقباض شبیه حالتی است که بیمار جلو خروج گاز ناهنگام از روده ها را تجربه میکند .انقباضات سریع لگنی ؛عضلات فرد را جهت افزایش ناگهانی فشارداخلی شکمی مانند سرفه کردن یا خندیدن بالا میبرد .اما انقباضات آرام کمک به افزایش قدرت عضلات کف لگن می باشد .در تمرینات کگل هردومتد انقباض سریع وکند تمرین میشود .برای به حداکثررساندن تاثیرات تمرینات کگل مدت زمان هر انقباض وهمچنین صحیح ترین عضلات جهت انقباض انتخاب شود .یکی از اختلالاتی که این دسته از تمرینات به بهبودی قابل توجه آن کمک می کنند عدم کنترل نگهداری ادرار یاurinaryincontinence می باشد. شروع این اختلال حدود 25تا45% می باشد ،که باافزایش سن افزایش می یابد. شرح حال بارداریهای قبلی زایمانهای سخت ،چاقی ،دیابت و همچنین جراحی های لگنی به عنوان ریسک فاکتور در افزایش این اختلال نقش دارد .تمرینات کگل به عنوان اولین خط درمانی در بی اختیاری ادراری می باشد . درطی انجام مانورهای کگل در تحقیقات انجام شده شرایط ارگاسم  خانم ها بهبود نسبی داشته ،احساس فرد درزمان ارگاسم افزایش یافته و همچنین فیتنس (fitness)توسط همسر بیمار کامل تر احساس می شود .جهت راهنمائی تصاویر مربوط به وضعیت های مختلف مانورهای کگل در زیر آمده است.در حالت کلی درزمان انجام هرکدام ازاین مانورها بیمار بایستی عضلاتی که مربوط به کاهش سرعت ادرار و توقف ادرارهستند منقبض کرده به صورت سریع یا آهسته در حین دم و بازدم درمدت زمان 5یا10 ثانیه بسته به توان بیمار این دوره ها تکرار می شود .برای هردوره 10تا15 حرکت وطول مدت هر دسته ازتمرینات می تواند 10تا15 دقیقه سه بار در روز باشد.

روش های درمانی:

روش های درمانی متعددی جهت کنترل ضعف کف لگن از جمله روشهای داروئی یا جراحی مطرح می باشد .یکی از روشهای درمانی تمرینات ورزشی کگل می باشد که بسیار راحت بوده و می توان با هیچ هزینه هرروز آن را تکرار کرد.هیچ دستور العمل ثابتی برای هرفرد جهت انجام تمرینات کگل وجود ندارد .

این تمرینات از جمله طول مدت نگاهداری انقباض عضله تعدادانقباضها و همچنین تعداد ست ها (set) ازتمرینات قابل تغییر بوده به تناسب ضعف عضلات خاص می توان آنهارا تغییر داد.

اما قواعد اساسی این تمرینات شامل سه مرحله می باشند ، اولا تشخیص ماهیچه های دخیل در نگهداری و یا کاهش میزان ادرار و همچنین انقباض عضلات مذکور به صورت صحیح و در مرحله سوم سیکل های تکراری برای چندین بار در روز می باشد .

 

نکته مهم اینکه برخی از افراد به جای انقباض عضلات کف لگن سایر عضلات ازجمله عضلات گلوتئال(باسن ) عضلات شکم و یا جمع کننده لگن را منقبض کرده که نتیجتا تاثیر انچنانی بر روندحمایتی عضلات کف لگن و بهبود علائم بیمار نخواهد داشت.


چاپ   ایمیل

 تماس با ما  :

 

031-34441004-34447642

اصفهان، ملک شهر، خیابان مطهری،بعد از بانک صادرات و قبل از سه راه نقش جهان،

مجتمع پزشکی سینا - موسسه رادیولوژی وسونوگرافی اسپادانا

 

ایمیل :  info@espadanaradiology.ir