fatty liver کبد چرب

بیماری کبد چرب چیست؟
کبد شما بزرگترین اندام درون بدن شما است. این به بدن شما کمک می کند غذا را

هضم کند ، انرژی ذخیره کرده و سموم را از بین ببرد. بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن چربی در کبد شما جمع می شود. دو نوع اصلی وجود دارد:

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD).

بیماری کبد چرب الکلی ، استئو هپاتیت الکلی نیز نامیده می شود.

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) چیست؟
NAFLD نوعی بیماری کبد چرب است که مربوط به مصرف زیاد الکل نیست. دو نوع وجود دارد.

کبد چرب ساده ، که در آن چربی در کبد خود دارید اما التهاب یا آسیب سلول کبدی به میزان کمی یا بدون آن وجود دارد. کبد چرب ساده معمولاً به اندازه کافی بد نیست که باعث آسیب یا عوارض کبدی شود.
استئو هپاتیت غیرالکلی (NASH) ، که در آن شما التهاب و آسیب سلول کبدی و همچنین چربی در کبد دارید. التهاب و آسیب سلول کبدی می تواند باعث فیبروز یا اسکار کبد شود. NASH ممکن است منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

 بیماری کبد چرب الکلی چیست؟
بیماری کبد چرب الکلی به دلیل استفاده زیاد از الکل است. کبد شما بیشتر الکل هایی را که می نوشید تجزیه می کند ، بنابراین می توان آن را از بدن خارج کرد. اما روند تجزیه آن می تواند مواد مضر ایجاد کند. این مواد می توانند به سلول های کبدی آسیب برسانند ، التهاب ایجاد کرده و دفاع طبیعی بدن شما را ضعیف کنند. هرچه الکل بیشتری بنوشید ، به کبد آسیب می رسانید. بیماری کبد چرب الکلی اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است. مراحل بعدی هپاتیت الکلی و سیروز است.

چه کسی در معرض بیماری کبد چرب است؟


علت بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) ناشناخته است. محققان می دانند که شیوع آن در افرادی که بیشتر دیده می شوند بیشتر است

دیابت نوع 2 و پیش دیابت داشته باشید
چاقی داشته باشید
افراد میانسال یا مسن تر هستند (اگرچه کودکان نیز می توانند به آن مبتلا شوند)
اسپانیایی تبار هستند و به دنبال آن سفیدپوستان غیر اسپانیایی تبار دنبال می شوند. در آفریقایی آمریکایی ها کمتر دیده می شود.
مقادیر بالای چربی در خون مانند کلسترول و تری گلیسیرید داشته باشید
فشار خون بالا داشته باشید
داروهای خاصی مانند کورتون و برخی داروهای سرطانی را مصرف کنید
برخی از اختلالات متابولیکی ، از جمله سندرم متابولیک را داشته باشید
کاهش وزن سریع داشته باشید
عفونت های خاصی مانند هپاتیت C داشته باشید
در معرض برخی از سموم قرار گرفته اند.

NAFLD حدود 25٪ از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. با افزایش میزان چاقی ، دیابت نوع 2 و کلسترول بالا در ایالات متحده ، میزان NAFLD نیز افزایش می یابد. NAFLD شایع ترین اختلال مزمن کبدی در ایالات متحده است.

بیماری کبد چرب الکلی فقط در افرادی که مشروبات الکلی مصرف می کنند اتفاق می افتد ، به خصوص در افرادی که مدت طولانی است مشروبات الکلی مصرف می کنند. این خطر برای مشروبات الکلی که زن هستند ، چاقی دارند یا جهش های ژنتیکی خاصی دارند ، بیشتر است.

 علائم بیماری کبد چرب چیست؟
NAFLD و بیماری کبد چرب الکلی معمولاً بیماری های خاموش و بدون علائم اندک یا بدون علائم هستند. اگر علائمی دارید ، می توانید احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست و بالای شکم خود کنید.

چگونه بیماری کبد چرب تشخیص داده می شود؟
از آنجا که اغلب هیچ علامتی وجود ندارد ، یافتن بیماری کبد چرب آسان نیست. اگر نتیجه غیرطبیعی در آزمایش های کبدی بگیرید که به دلایل دیگری انجام داده اید ، ممکن است پزشک شما به داشتن آن شک کند. برای تشخیص ، پزشک از شما استفاده می کند

سابقه پزشکی شما:
معاینه بدنی
آزمایشات مختلف ، از جمله آزمایش خون و تصویربرداری ، و گاهی نمونه برداری
به عنوان بخشی از تاریخچه پزشکی ، پزشک از شما درمورد استفاده از الکل سال خواهد کرد تا دریابد که آیا چربی موجود در کبد شما نشانه بیماری کبد چرب الکلی است یا کبد چرب غیرالکلی (NAFLD). وی همچنین از شما می پرسد که کدام داروها را مصرف می کنید تا مشخص کند که آیا دارویی منجر به NAFLD شما شده است.

در طول معاینه فیزیکی ، پزشک بدن شما را معاینه می کند و وزن و قد شما را بررسی می کند. پزشک شما علائم بیماری کبد چرب مانند موارد دیگر را جستجو می کند

کبد بزرگ شده وعلائم سیروز ، مانند زردی ، بیماری که باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم می شود
شما احتمالاً آزمایش خون خواهید داشت ، از جمله آزمایشات عملکرد کبد و آزمایشات شمارش خون. در برخی موارد ممکن است آزمایشات تصویربرداری نیز داشته باشید ، مانند آزمایشاتی که وجود چربی در کبد و سفتی کبد را بررسی می کنند. سفتی کبد می تواند به معنی فیبروز باشد که جای زخم کبد است. در بعضی موارد ممکن است برای تأیید تشخیص و بررسی میزان آسیب دیدن کبد ، به بیوپسی کبد نیز نیاز داشته باشید.

 داده های انسان سنجی شامل قد (متر) ، وزن (کیلوگرم) ، شاخص توده بدن (کیلوگرم بر متر مربع) و دور کمر (سانتی متر) بود. اضافه وزن به عنوان شاخص توده بدنی> 25 و <30 کیلوگرم در متر مربع و چاقی به عنوان شاخص توده بدنی> 30 کیلوگرم در مترمربع تعریف میشوذ. دور کمر> 88 سانتی متر (زنان) یا> 102 سانتی متر (مردان) زیاد تعریف شد .

ارزیابی آزمایشگاهی شامل بیوشیمی کبد ، مشخصات لیپیدی ، اسید اوریک ، TSH و آنالیز انسولین و گلوکز سرم ناشتا میباشد.

حساسیت انسولین با استفاده از ارزیابی مدل هموستاز و مقاومت به انسولین با مقادیر ارزیابی مدل هموستاز> 3  محاسبه شد.( HOMA)

کبد چرب با سونوگرافی شکم با استفاده از معیارهای استاندارد تشخیص داده میشود .

سونوگرافی شکم در همه افراد انجام میشود.

روش های درمانی بیماری کبد چرب چیست؟


پزشکان کاهش وزن را برای کبد چرب غیرالکلی توصیه می کنند. کاهش وزن می تواند باعث کاهش چربی در کبد ، التهاب و فیبروز شود. اگر پزشک شما فکر می کند که داروی خاصی علت NAFLD شماست ، باید مصرف آن دارو را متوقف کنید. اما قبل از قطع دارو با پزشک خود مشورت کنید. شاید لازم باشد به تدریج از دارو پیاده شوید و در عوض لازم باشد که به داروی دیگری روی بیاورید.

هیچ دارویی وجود ندارد که برای درمان NAFLD تأیید شده باشد. مطالعات در حال بررسی این است که آیا یک داروی خاص دیابت یا ویتامین E می تواند به شما کمک کند یا خیر ، اما مطالعات بیشتری لازم است.

مهمترین قسمت در درمان بیماری کبد چرب مرتبط با الکل ، قطع مصرف الکل است. اگر برای انجام این کار به کمک نیاز دارید ، ممکن است بخواهید به یک درمانگر مراجعه کنید یا در یک برنامه بهبودی الکل شرکت کنید. همچنین داروهایی وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند ، یا با کاهش ولع مصرف و یا در صورت نوشیدن الکل ، بیمار می شوید.

هم بیماری کبد چرب الکلی و هم یک نوع بیماری کبد چرب غیرالکلی (استئو هپاتیت غیر الکلی) می تواند منجر به سیروز شود. پزشکان می توانند مشکلات پزشکی ناشی از سیروز را با داروها ، عمل ها و سایر اقدامات پزشکی معالجه کنند. اگر سیروز منجر به نارسایی کبد شود ، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشید.

 

برخی از تغییر در سبک زندگی که می تواند به بیماری کبد چرب کمک کند چیست؟


اگر به هر یک از انواع بیماری های کبد چرب مبتلا باشید ، برخی از تغییرات در سبک زندگی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند:

رژیم غذایی سالم داشته باشید ، نمک و قند را محدود کنید ، به علاوه مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات کامل بخورید
برای هپاتیت A و B ، آنفلوانزا و بیماری پنوموکوک واکسن بزنید. اگر به هپاتیت A یا B همراه با کبد چرب مبتلا شوید ، احتمالاً منجر به نارسایی کبد می شود. افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرند ، بنابراین دو واکسیناسیون دیگر نیز مهم هستند.
ورزش منظم داشته باشید ، که می تواند به کاهش وزن و کاهش چربی در کبد کمک کند
قبل از استفاده از مکمل های غذایی ، مانند ویتامین ها ، یا هرگونه داروی مکمل یا جایگزین یا اقدامات پزشکی ، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از داروهای گیاهی می توانند به کبد شما آسیب برسانند.