اختلال فیبروکیستی پستان

بیماری پستان فیبروکیستیک شایع ترین نوع خوش خیم پستان است که در میلیون ها زن در سراسر جهان تشخیص داده می شود. برخی فاکتورهای هورمونی عملکرد ، ارزیابی و درمان این بیماری را تشکیل می دهند. بیماری خوش خیم پستان یک اصطلاح چتر برای انواع ضایعات غیر بدخیم مانند تومورها ، ضربه ، ماستالژی و ترشحات نوک سینه است.

ضایعات خوش خیم فوق الذکر با افزایش خطر بدخیمی همراه نیستند. با این حال ، تا 50٪ در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان در برخی از شرایط هیستوپاتولوژیک و بالینی است. [2] یک توده قابل لمس پس از ارزیابی بالینی ، در هر دو حالت خوش خیم و بدخیم پستان مشهود است. یافته های بالینی شامل علائمی مانند گودی پوست (peau de'orange) ، ضخیم شدن ، درد و ترشحات نوک سینه است. [3]

رایج ترین ابزار تحقیق برای ارزیابی این یافته های بالینی ، ماموگرافی و سونوگرافی است. [4]

اجزای اصلی پستان مستعد تغییرات فیبروکیستیک در طول نوسانات هورمونی هستند. این اجزا شامل استروما ، مجاری و لوبول های پستان هستند. در دوران باروری ، بافت پستان غده ای با افزایش دوره ای سطح پلاسمایی استرادیول و پروژسترون ارتباط مستقیم دارد.

علت شناسی
علت بیماری خوش خیم پستان ارتباط بالینی شدیدی را با زنان تحت درمان با استروژن و ضد استروژن نشان داده است. شیوع ضایعات خوش خیم پستان در زنان یائسه ای که بیش از هشت سال استروژن و پروژستین دریافت می کنند ، 1.7 برابر افزایش یافته است. در طول مطالعه ابتکار بهداشت زنان (WHI) ، ترکیبی که برای استروژن و پروژسترون استفاده می شود با 74٪ خطر ابتلا به بیماری خوش خیم پستان ارتباط دارد. استفاده از ضد استروژن منجر به کاهش 28 درصدی شیوع بیماری پستان پرولیفراتیو خوش خیم شد.

درمان / مدیریت
با توجه به نقش درمان های استروژن و پروژسترون ، ایجاد تغییرات فیبروکیستیک در پستان ، متفورمین به عنوان یک روش درمانی برای کاهش تکثیر سلولی بیش از حد ناشی از هورمون های مرتبط پیشنهاد شده است. [19]

برای بیمارانی که با ماستالژی مراجعه می کنند ، گزینه های اول تغییر سبک زندگی و همچنین اجتناب از مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین است. پیشنهادات دیگر استفاده از سوتین حمایتی و همچنین تغییر در دوز رژیم درمانی جایگزینی هورمون است.

مسکن هایی مانند آسپیرین و ایبوپروفن گزینه هایی هستند. [20]

محققان پیشنهاد کرده اند که کمبود پروستاگلاندین E و پیش ماده آن اسید گاما-لینولنیک (GLA) باعث افزایش حساسیت پستانها در مرحله لوتئال چرخه قاعدگی می شود. GLA متعاقباً نیز جز component فعال روغن گل مغربی است.

علیرغم عدم اثبات کارآیی در مطالعات قبلی ، استفاده از روغن گل پامچال به عنوان اقدامات حمایتی در صورت ادامه درد با وجود درمان و توصیه توصیه می شود. یک دوره 3 تا 6 ماهه مهلت پیشنهادی برای مشاهده اثر مطلوب است [21]

اگر درد پستان بیش از شش ماه شدید باشد و فعالیتهای روزمره را مختل کند ، سایر روشهای درمانی مانند تاموکسیفن ، بروموکریپتین یا دانازول می توانند گزینه های دیگر باشند. با توجه به ماهیت مکرر و طولانی مدت این علائم ، چندین ماه درمان لازم است.

مایعات حاصل از کیست های آسپیراسیون شده برای تسکین علامت نیاز به ارزیابی سیتولوژیک ندارند. این ارزیابی مختص توده های مشهود بالینی است که به دنبال روش FNA یا جایی که مایع کیست از نظر ماکروسکوپی آغشته به خون است ، برطرف می شود.

مایعات ناشی از کیست های غیرمعمول باید ارزیابی سیتولوژیک داشته باشد. [22]

جراحی برای کیست هایی نشان داده می شود که به طور مکرر ، علی رغم FNA مکرر ، که در سونوگرافی ظاهر جامد داخل کیستی دارند یا در ارزیابی سیتوپاتولوژیک سلول های غیر معمولی دارند. [23]